Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, mars 15, 2006

    Kryssa Morian

    Jag noterar med glädje att både Anders Löwdin och Josefin Deiving har antagit min utmaning om att inleda sina personvalskampanjer på sina respektive bloggar. Jag kandiderar alltså till Stockholms kommunfullmäktige för socialdemokraterna och återfinns på plats 28 på listan för valkrets 3 (Norrmalm-Östermalm). Ingen direkt topplacering således. Snarare så får nog mina chanser att bli invald i fullmäktige betraktas som minimala. Men skam den som ger sig! Har jag nu nominerats av mina partikamrater och getts förtroendet att stå på listan, om än med en blygsam placering, så är det klart att jag tar utmaningen på allvar. Och som Anders Bergérus så klokt påpekade; i en valkrets där relativt få röstar på socialdemokraterna (i valet 2002 fick s 17,7 procent av rösterna i Norrmalm-Östermalm...) så behövs det färre kryss för att bli personvald.

    Så varför tycker jag då att man ska kryssa för mitt namn på valsedeln? Tja, jag är den högst placerade socialdemokratiske bloggaren i min valkrets. Den enda rent av, så vitt jag har kunnat utröna. Men det är ju knappast ett argument. Däremot så har jag genom att ha bloggat så länge som jag gjort kunnat presentera mina tankar och värderingar för allmänheten (nåja, den tämligen lilla del av allmänheten som hittat hit) på ett helt annat sätt än någon annan kandidat som står över mig på listan. Mina åsikter är väl kända, men vad tycker de andra?

    Mitt bloggande har inte sällan handlat om och innehållit skarp kritik mot andra socialdemokrater och socialdemokratisk politik såväl på riksplanet som lokalt i Stockholm. Det är inget jag hymlar med eller har någon anledning att revidera. Jag står för det jag sagt och skrivit; det har försiggått mygel och maktfullkomlighet inom Stockholms arbetarekommun (det vill säga den lokala partiorganisationen, "på socialdemokratiska"). Det har förekommit starka och uppslitande konflikter i princip inför öppen ridå inom mitt parti. Och självklart så har detta varit skadligt, både för organisationen och för människors förtroende för socialdemokratin i Stockholm. Glädjande nog verkar det mesta av detta nu ligga bakom oss och gammalt groll har fått stå tillbaks för en samlande beslutsamhet om att blicka framåt. Det behövs, för valet i höst kommer att bli tufft.

    I valet 2002 lanserade socialdemokraterna "99 steg till ett bättre Stockholm". Dessa 99 steg skulle vara konkreta och mätbara, och syftade till att socialdemokraterna i Stockholm ville "kontraktera sig" med stockholmarna och under de kommande fyra åren med jämna mellanrum återkomma och berätta hur arbetet med att ta dessa steg gick. I kommunfullmäktigedebatter har den moderatledda oppositionen ständigt påmint Annika Billström och andra socialdemokrater om dessa 99 steg – vilket väl får ses som ett gott betyg, då socialdemokraterna därmed lyckats sätta agendan för andra att förhålla sig till. Jag är väl medveten om att det har ifrågasatts från flera håll i vilken utsträckning socialdemokraterna verkligen lyckats uppfylla sina löften, men enligt den särskilda webbplats som partiet skapat för att redovisa 99-stegsarbetet så har hittills 68 steg bockats av. Det får anses godkänt, men ännu återstår en del att göra. Majoritetsförhållandena i Stockholms stadshus (läs miljöpartiet...) gör det dock svårt att uppfylla en del punkter, exempelvis inom trafikområdet.

    Jag håller nu som bäst på att utarbeta min egen, personliga valplattform inför valet till Stockholms kommunfullmäktige. Det kan verka överdrivet, inte minst med tanke på att jag alltså står på 28:e plats i en tuff valkrets. Men jag ser det som en varudeklaration för mina eventuella väljare – och det ger mig samtidigt en anledning att fundera över de många viktiga frågor som står på spel i den stockholmska kommunpolitiken. Jag välkomnar fortfarande input från er kloka läsare! Ta chansen att påverka vilka frågor jag ska driva i valrörelsen. Jag lovar att läsa och ta till mig av alla idéer och förslag.


    Kommentarer om "Kryssa Morian"

     

    Blogger Johan skrev... (15 mars, 2006 09:59) : 

    Valet 2006 skulle ju avgöras genom bloggarna sades det. Du har säkert god chans att klättra betänkligt från den där plats 28 åtminstone. Bara att köra hårt!

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (15 mars, 2006 10:16) : 

    Gratulerar säger jag till Stockholm för att de har en så bra kandidat. Lite skamligt låg placering dock! Men många äro de kallade...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 mars, 2006 10:31) : 

    Tack för vänliga ord! Det är möjligt att jag hade getts en högre placering om jag själv hade ansträngt mig från början. Men nomineringen kom verkligen som en total överaskning, och placeringen på listan efter medlemsomröstningen likaså.

     

    Blogger Nisha Besara skrev... (15 mars, 2006 12:34) : 

    Jonas, kan man kryssa dig om man bor i en annan del av stan, typ Årsta? :)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 mars, 2006 13:02) : 

    Nisha, den frågan ställde jag mig också efter att postat mitt förra inlägg. På val.se står det att en valsedel är giltig, men räknas bara som en röst för partiet, "om det för ett parti med anmälda kandidater i riksdagsvalet [min kursivering] använts en av partiets valsedlar med kandidater som är anmälda i en annan krets". Jag har nu ringt och kollat om detta också gäller kommunfullmäktigeval, och så verkar det tyvärr. Så svaret är att ett kryss för mitt namn från någon som expelvis står upptagen på röstlängden i Årsta inte får någon effekt, men rösten tillfaler ändå s.

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (15 mars, 2006 15:00) : 

    Även om Nisha och andra Stockholmare som bor i en annan valkrets inte själv kan kryssa dig, så kan du ju använda bloggen för att rekrytera till din kampanjstab. Du behöver folk som kan klistra dina affischer, dela dina flygblad, skriva dina pressmeddelanden. Och det är inget krav på att vara partimedlem för att valarbeta. Rocka på!

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 mars, 2006 15:31) : 

    Jag hoppas att du tar en plats även om jag inte vill att sossarna behåller makten. Bättre en vettig Sosse, vilket jag anser dig vara, än en betinghäck.

     

    Blogger Jonas N skrev... (15 mars, 2006 15:56) : 

    Vore jag sosse skulle du nog ligga bra till, Jonas M

    :-)

    Nu är jag tyvärr (för dig, dessbättre för mig) inte det, och kommer nog aldrig i närheten heller.

    Men ta det för vad det är, en ryggdunk!

    Fö tror jag att ett antal år i opposition också skulle utveckla socialdemokratin i klart positiv riktning. Alltså utöver att de får in vettigare folk på valda platser!

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 mars, 2006 16:15) : 

    Jonas:
    Jag hjälper dig gärna med ett radikalt valprogram.
    :-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 mars, 2006 17:30) : 

    Anders, tack för tipset! Jag tror dock att jag än så länge ligger lågt med personvalarbetare. Det känns inte rimligt att mobilisera folk för denna tämligen perifiera dela av valrörelsen. Däremot överväger jag att ofentliggöra mitt PG-nummer för donationer :-)

    Marcus, tack! Och någon betonghäck lär jag inte bli. Faktum är att detta nog är min enda chans. Stockholms AK lär inte släppa igenom en nominering av mig till nästa gång...

    Jonas N, tack - typ. Tror dock att du har fel. Socialdemokraterna är ett väldigt dåligt oppositionsparti, vilket kan hänga ihop med bristande erfarenhet av detta. Och en mandatperiod i oppistion för s skulle knappast gynna den idépolitiska utvecklingen. Snarare finns det en risk för tillbakagång och rent reaktionära reaktioner.

    Christopher, stort tack för det! Förslag mejlas med fördel till jonas.morian@promemorian.com.

     

    Blogger Jonas N skrev... (15 mars, 2006 18:16) : 

    Jonas M

    Du kan givetvis ha rätt, och du bör ha mer insyn i partiet än jag (även om du skrivit att du inte är allt för intimt insyltad hittills).

    Troligen skulle både positiva och negativa förändringar bli reslutatet, och jag tänkte också på lite längre sikt än bara en madatperiod. På fyra år lär nog inte så mycket hända, men om man om dryga tolv år ser att det faktiskt kommer bli 16 år (tex) kommer skillnaden att bli mer påtaglig.

    Framför allt attraheras inte alls lika många opportuna lyckosökare då, som saknar egna bärande principer (och även moral) men ser politiken som en väg framåt, närmare köttgrytorna och att få utöva makt.

    (Och ja, samma effekt av samma skäl men med motsatt förtecken, då skulle förekomma på andra sidan)

    Du kanske redan sett detta hos CLK, men inte är det snyggt

    http://sydsvenskan.se/lund/article147325.ece

    (Och jag tror att sånt följer av för långt innehav av makten, och sammanblandningen av olika sfärer)

     

    Kryssa Morian'">kommentera