Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, oktober 16, 2006

    Stå för era åsikter

    De senaste veckorna har antalet besökare på min blogg skjutit i höjden. Det är förstås jättekul, och alla nya läsare hälsas härmed varmt välkomna. Tyvärr finns det bland er nya läsare en eller ett par personer som inte vågar stå för sina åsikter, utan pepprar på med anonyma kommentarer där mina och andras motiv och resonemang ifrågasätts.

    Ni som hängt med här ett tag vet att jag gärna deltar i diskussioner om det jag skrivit och är generös med att låta även synnerligen kritiska kommentarer stå kvar. Men det är väldigt otillfredställande att diskutera med människor som inte ens uppger någon signatur i sina kommentarer. Anonyma kommentarer blir också väldigt svåra att hålla isär, när två-tre olika anonyma kommentatorer förekommer i samma diskussion.

    Själv har jag vid några få tillfällen plockat bort rena spamkommentarer, enstaka förekomster av ren reklam för egna bloggar där inget väsentligt tillför diskussionen, samt några främlingsfientliga och på andra sätt stötande inlägg. I övrigt har dock i princip allt ni skrivit fått stå kvar. Och så ofta som möjligt svarar jag också på det ni skriver.

    Men mitt tålamod börjar nu tryta, och jag överväger allvarligt att konsekvent radera alla anonyma kommentarer.

    Alltså, snälla läsare – våga stå för era åsikter, eller skriv åtminstone signaturer under era kommentarer. Annars riskerar de att raderas.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , .


    Kommentarer om "Stå för era åsikter"

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 oktober, 2006 15:17) : 

    Men hela den här affären med ministrarna handlade inte om "svartjobb" eller TV-licenser. Det hanlade om att väldigt många människor, inom socialdemokraterna, inom media, inom statliga myndigheter och inom fackförbunden var skitsura för att socialdemokraterna förlorade valet.

    Så man försöker därför, precis som republikanerna gjorde mot Clinton under 90-talet, smutsa ner den nya regeringen med alla medel tillåtna.

    Mediadrev, skvallerpress och polisanmälningar är oppsitiones "politik", inte seriösa ideer och visioner om framtiden.

    "Citizen jorunalism" kallas det visst.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 oktober, 2006 15:38) : 

    Jacke, jo; det var precis vad det handlade om. Om inte Reinfeldt slarvat i granskningen av sina nya statsråd så hade de inte tvingats avgå. De hade också kunnat klara sig om de haft en bättre förberedd och genomförd strategi när deras lik i garderoben trillade ut till allmän beskådan. Men nu klantade de sig något alldeles enormt.

    Det är f ö precis sådan här granskning som socialdemokrater på hög och låg nivå fått stå ut med i regeringsställning. Nu är det borgerlighetens tur. Ha så kul.

     

    Blogger Jonas N skrev... (16 oktober, 2006 17:05) : 

    Jonas M,

    Det där är inte riktigt sant. De höga socialdemokraterna har blivit granskade främst på vad de har gjort i sina ämbeten. När medlemsfusket i SSU uppdagades fick förvisso även Baylan, HAllengren (och till viss del Nuder) sina tidigare (men fortf. politiska) verksamheter granskade. Men inte kan du väl påstå att journalistdrev jagade deras barn, vänner osv eller att man började gräva i deras privatekonomi.

    Och låt mig (för tydlighets skull) tillägga:

    Att begära skattemedel för medlemmar som inte existerar är bedrägeri, är att stjäla från medborgarna, dvs något mycket allvarligare än göra upp med kontanter.

    Laila Frejvalds råkade dock ut för närgången privat bevakning utanför lägenhetsdörren. Och det var inte speciellt snyggt heller. Men applåderar du verkligen dylikt?

    Men hon gick till slut pga av hennes politiska gärningar och underlåtenheter. Vilket jag anser vara befogat.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 oktober, 2006 17:25) : 

    Jonas N, jag tror du läst mina inlägg här slarvigt om du uppfattar mina skriverier om medierapporteringen kring Borelius och Stegö Chilò som applåder. Jag har hyllat Magnus Ljungkvists insatser, då han som barfotajournalist fått fram graverande uppgifter om två statsråd och en f d journalist på ett sätt som inga etablerade medier med rejäla redaktionella resurser klarat av.

    Just Baylan, Hallengren och Nuder klarade sig hyfsat lindrigt undan privatekonomisk granskning i samband med skriverierna om bidragsfusk, men om tänker tillbaks på de senaste årens "skandaler" så har sådan journalistik varit mer regel än undandag.

    Vad tycker jag då om det? Tja, oavsett vad jag tycker så är det en realitet. Och gör man anspråk på att bilda regering och dessutom tror sig ha en högre moral än socialdemokratin, då måste man stå väl rustad för den typ av medial granskning som oundvikligen lär komma. Jag konstaterar att Reinfeldt uppenbarligen inte stod så rustad som han borde ha gjort.

     

    Blogger Jonas N skrev... (16 oktober, 2006 18:53) : 

    Jonas M

    Tack för svar. Jag håller med om att maktahavare bör och skall granskas. Och både bloggare och MSM är de som står för detta.

    Vad jag kommenterade var att du nu i två inlägg har (tycks ha?) gottat dig åt att man har fällt ministrar, och det innan de börjat jobba.

    Men jag håller inte med dig om att det är granskningen som har brustit, (s)-stadsråd har heller inte granskats annorlunda innan de fått jobbet.

    Däremeot tycker jag att mediehanteringen kunde skötts bättre, och ffa kunde de icke-politiska ministrarna förberetts bättre på vad som komma skall.

    Att media skulle bli hätsk mot Cecilia, eller att de skulle frossa i Borelius privata livsstil var ingen överraskning direkt.

    Men jag befarar att man själv kastat ut de köttben som fick flocken blodtörstig, och sen gjort det hela värre med tafatta bortförklaringar ... utan en genomtänkt plan.

    Hade 'korten-på-bordet' utspelen istället kommit igår hade det troligen sett annorlunda ut. Nu kom de inför en vecka med totalt politiskt vacuum (när nya budgeten skulle slutföras).

    Men detta är min personliga reflektion. Jag är helt medveten om att där finns många som är/var 'rädda' för vilken kulturpolitik som skulle bli av med Cecilia S-C. Dessa har förstås vunnit en politisk seger, och de har vunnit den på en annan spelplan än politiken.

    Det är så det går till, man kan beklaga eller gilla det. Men man kan knappast hävda den sortens kamp inte finns eller räknas ... där håller jag ju med dig!

    Jag uppskattar din blog för att den normalt är fri från pajkastning, billiga retoriska knep och tar sig an ämnena från en hederlig och intellektuell utgångspunkt. Jag tyckte också att du (som en av få) efter valet fortsatte att diskutera i sak (det är mer än vad förra stats- och finansminstern förmår)

    Det var därför jag reagerade på att du vid två tillfällen nu tycktes mena:

    'Rätt åt er' och 'tji fick ni'

    Angående 'högre moral' hoppas jag att den nya regeringen inte missbrukar någon makt för egen vinning, eller annat fulspel. Men då får vi först se vad de gör med den makten. Dessutom tror jag att du där har även de allra flesta liberala bloggarna vid din sida.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 oktober, 2006 21:03) : 

    De har alla blivit granskade stenhårt naturligtvis. Skillnaden, JonasN, är att de inte hade tillräckligt med skit för att det skulle vara intressant. Inte för att de skulle var fredade i sin egenskap av socialdemokrater, utan för att de helt enkelt inte hade tillräckligt många lik i garderoben.
    Fortfarande kan det vara relevant att dra upp Freiwalds, Sahlin, Rainer - alla utsattes de för en helt makalös press. Tro inte att familjen Sahlin kom enkelt undan, och detta för något som inte var i närheten av att bli polisanmält.
    Du famlar efter halmstrån. Fundera istället över varför det helt uppenbart funnits ett intresse hos media att INTE granska Borelius? Även jag hoppade till när jag läste att hon inte "hade haft råd".. Jösses, hon är ju gift med Greger Larsson, och han tjänade pengar som gräs under nittiotalet.
    När det gäller CSC har i varje fall jag fått höra att det inte enbart fälldes lessna tårar på Timbro, och att flera av de personerna haft nära till tipstelefonerna om man så säger.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 oktober, 2006 21:06) : 

    Och bra Jonas Morian. Att debattera med anonyma tyckare är som att debattera med maskerade människor. Vågar man inte sätta ut sitt namn ens för blogginnehavaren kan man tiga.

     

    Blogger Jonas N skrev... (17 oktober, 2006 00:06) : 

    Calle Friden

    Möjligen läste du inte mitt inlägg. Jag skriver om nåt helt annat än det du tycks bemöta!

    Rainer gjorde inget olagligt, inte Freivalds heller (1:a gången). Vad Sahlin gjorde var dock brottsligt, och hon gjorde det som minister. Och när hon granskades (närgånget, ja) satt hon i VU för (s). Även under hennes tajm-aut.

    Och möjligen är du också extremt dåligt informerad om vad hon hade gjort (om du påstår det inte bort föranleda polisanmälan!?)

    Sen förstår jag inte vad du vill ha sagt med avslutningen. Menar du att Borelius INTE har granskats? Och menar du att Bodströms svarta hemhjälp var OK iom att hans äkta hälft inte är lika förmögen? Snurrigt skulle jag säga ...

    Nej! Det handlar om annat. Men medielogik och logik är inte samma sak. Och det är av samma skäl som du klamrar fast dig vid detta.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 oktober, 2006 08:56) : 

    Jonas N, nu har jag självkritiskt läst igenom mina inlägg från de senaste dagarna - och jag hittar faktiskt inget som jag tycker kan betecknas som att jag "gottat" mig åt att man har fällt ministrar. Vad jag lyft fram är Magnus Ljungkvists insatser, och snarare kritiserat traditionella medier för att inte varit på allerten.

    Min avsikt är inte att kritisera den borgerliga regeringen för att den bedriver den politik de gick till val på och vann väljarnas stöd för. Däremot kommer jag att kritisera den borgerliga regeringspolitiken, eftersom jag inte sympatiserar med den.

     

    kommentera