Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, oktober 11, 2006

    Socialdemokratisk mediepolitik

    Som Gudmundson skrev redan i förrgår så rapporterade det socialdemokratiska partiorganet AiP häromdagen att partistyrelse i helgen beslöt att äntligen tillsätta den mediepolitiska arbetsgrupp som två kongresser i rad efterlyst.

    Den nya arbetsgruppen får till uppgift att följa utvecklingen på mediemarknaden mot bakgrund av mediernas betydelse för demokratin. Gruppens huvudsakliga uppdrag är att arbeta för att ge arbetarrörelsen en starkare opinionsbildande ställning. Gruppen leds av partisekreterare Marita Ulvskog, och hon får sällskap av Erland Olausson (vice ordförande LO) och Tommy Ohlström (partikassör).

    Det här är synnerligen välkommet. Här på bloggen och i en rad andra sammanhang har jag länge betonat vikten av mediepolitiska strategier från socialdemokratin och arbetarrörelsen.

    Som ordförande i Socialdemokratiska pressföreningen så kan jag tycka att den arbetsgrupp som nu börjar jobba med dessa frågor är något smal, och det hade varit välkommet om en representant från vår förening – som trots allt har erfarenheter av mediepolitiskt arbete ända sedan 1898 – fått sitta med i arbetsgruppen. Men signalerna jag fått tyder på att man framförallt velat ha med folk med stora plånböcker. Och det kan ju låta lovande.

    Till Sydsvenskan säger Ulvskog dock att det faktum att partikassören finns med i gruppen ”ska inte tolkas som att socialdemokraterna är beredda att satsa pengar på ett medieprojekt”. Sammansättningen av gruppen ska i stället markera att det är ”praktiskt sinnade personer” som ska sköta arbetet.

    Mer oroväckande är det att Ulvskog inte verkar tycka att arbetet brådskar. I Sydsvenskan säger hon tycker att det är rimligt att den rapporterar till nästa partikongress 2009.

    Jag tror tvärtom att det är hög tid att göra insatser på medieområdet snarast, om man har tänkt ha en rimlig chans att via medierna påverka opinionen inför valet 2010.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Socialdemokratisk mediepolitik"

     

    Anonymous ullis skrev... (11 oktober, 2006 11:45) : 

    Jag antar att pressföreningen redan har idéer på vad som behöver göras och hur och tycker det vore självklart att ni dels delger era synpunkter till gruppen och dels får vara med det framtida arbetet. Hoppas ni TAR er plats även om ni inte blir inbjudna.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 oktober, 2006 14:55) : 

    Ullis, jodå - vi kommer att fortsätta erbjuda våra idéer och synpunkter - inbjudna eller ej :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 oktober, 2006 18:28) : 

    Som f.d. kassoer i s-pressfoereningen tycker jag givetvis att det aer anstoetande, allvarligt och anseendevaeckande att inte vi fick ingaa i den mediepolitiska gruppen.
    /
    Dartill borde det framgaa att Branting var 1e ordfoerande paa wikipediaplatsen.
    /wbr Ulf

     

    Anonymous SKRIVKRAMP skrev... (12 oktober, 2006 13:42) : 

    "har erfarenheter av mediepolitiskt arbete ända sedan 1898"??? Men ni verkar rätt fräscha ändå!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 oktober, 2006 08:29) : 

    Ulf, jag är inte helt säker på att Branting faktiskt var ordförande i föreningen - däremot var han en av de första medlemmarna.

    Erik, det är formalin som gör att vi bevarat viss ungdomlig fräschör :-)

     

    kommentera