Fler s-röster i medierna
Jag blev intervjuad av Dagens Media i går om den mediepolitiska arbetsgrupp som socialdemokraterna tillsatt. Med partisekreterare Marita Ulvskog i spetsen sonderar gruppen terrängen på den svenska mediemarknaden, och en tanke som dryftats inom socialdemokratiska led är att köpa in sig i delar av tidnings- eller tv-marknaden. En sådan idé är en edition av Svenska Dagbladet med socialdemokatiskt ledarsida. Detta har jag skrivit om tidigare. I Dagens Media säger jag att jag inte tror att det är någon bra idé att starta en helt ny tidning som ska vara rikstäckande och konkurrera med de befintliga. Det kräver alltför stora investeringskostnader. Däremot är det viktigt att säkra en mångfald av socialdemokratiska röster i det befintliga medielandskapet. Jag tycker därför att man ska fundera över hur man kan ordna en vidare spridning av den uppsjö av duktiga socialdemokratiska krönikörer och ledarskribenter som redan finns i dag. Kanske skulle man också kunna starta ett traineeprogram för blivande socialdemokratiska ledarskribenter och opinionsbildare. Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: politik, media, socialdemokraterna. |
Kommentarer om "Fler s-röster i medierna"
Trainee-program? du har inte fått inspiration til den idén från din kära fru? (Angående det där med "äras den som äras bör) :-)