Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, oktober 14, 2006

    Bloggarna har fällt sin första minister

    [UPPDATERAD] Fredrik Reinfeldt avslöjade i Ekots lördagsintervju att Maria Borelius efter den senaste veckans skandaler avgår som handelsminister.

    Detta efter Magnus Ljungkvists scoop om hennes skumma bostadsaffärer häromdagen, som sedan andra medier följde upp med ännu fler graverande uppgifter.

    Detta lär bli svårt att toppa för oss andra bloggare med journalistiska ambitioner.

    * * *

    Oturligt nog är Magnus Ljungkvists avslöjanden den senaste tiden lite illa tajmade för att belönas så som de förtjänar. Nomineringstiden för Stora Journalistpriset har gått ut, och det nyinstiftade Per Wendels pris till årets nyhetsjournalist har redan hunnits delas ut till Dagens Industris Fredrik Sjöshult. Frågan är om inte vi i den så kallade bloggosfären borde gå samman om att instifta ett eget pris för att uppmärksamma just nätbaserad citizen journalism?

    * * *

    Häromdagen spekulerade jag i om Maria Borelius skulle komma att sätta någon sorts svenskt rekord i kortast tid i regeringen. Det verkar som att jag fick rätt.

    * * *

    Läs hela den spännade historien om Magnus Ljungkvists scoop här.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Bloggarna har fällt sin första minister"

     

    Blogger Jonas N skrev... (14 oktober, 2006 15:44) : 

    Jag undrar om du mfl finner något lovvärt, någon glädje i att ha 'fällt en minister'

    Vad jag kan se redovisade hon, på uppmaning av Reinfeldt, vilka tidigare försyndelser hon gjort sig skyldig till. Dessa var av sådan art att nästan ingen i Sverige helt kan friskriva sig från liknande. Visst, de var välbärgade personer, och omfattningen av barnpassningen var större än för 'vanligt' folk, och hon hade dyrare hus också, men det ändrar ju inget principiellt ...

    Jag anser inte att det är någon minister som blivit fälld. Vad som har hänt är att en utmänd minister har blivit hetsad och mobbad så till den grad att hon ändrade sig om att ta det jobbet. Vad jag kan se fanns där dubbelmoral, självgodhet, skenhelighet, skadeglädje och viljan att vålla skada, avundsjuka, missunsamhet mm bakom drevet. Speciellt mycket sansade inlägg om det verkliga problemt har jag heller inte sett.

    Det finns inget i hennes ministergärning som har ett dugg med detta att göra.

    Jag vet inte om jag skall säga ...

    Grattis ... !?

    Känns det så för dig/er?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 oktober, 2006 16:22) : 

    Men snälla Jonas N, försök föreställa dig en motsvarande situation i den förra regeringen; hade du då inte känt en viss skadeglädje om en s-minister fått gå efter att motsvarande "skandaler" grävts fram? Jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle svara jo på den frågan. Och jo, de allra flesta i Sverige kan helt friskriva sig från att äga tre luxuösa boende, varav två via ett bolag i ett skatteparadis för att undvika att betala skatt. Om du inte inser att detta sticker i ögonen något alldeles enormt på den svenska väljarkåren så bör du nog finslipa dina politiska analysverktyg.

     

    Blogger Jonas N skrev... (14 oktober, 2006 18:07) : 

    Jonas M

    Det hedrar dig att du också kallar det skadeglädje för det är precis vad det är.

    Jo, jag föreställer mig precis detta. Du skall veta att jag var skeptisk mot den förda socialdemokratiska poltiken, påverkad delvis av (v) och (mp). Och jag hade känt ärlig politisk glädje om den hade råkat ut för motgångar (från liberalare håll), och jag förfasades över när (v) och (mp) lyckades vålla regeringen motgångar genom att trumfa igenom fler egna programpunkter.

    Och du har rätt, jag kände nogg
    viss skadeglädje även mot några av personerna när de råkade ut för motgångar. Men inte så att jag önskade dem personligen illa, och själva andelen skadeglädje skämdes jag nog lite över (och skyltade inte med) men jag gladdes åt att de politiska följderna, det är sant.

    I det här fallet kan jag inte se att någon kan veta om handelsministerns politik framöver kommer att påverkas åt något visst håll (för där kommer komma någon annan om vilken vi lika lite vet hur han/hon kommer att prestera)

    Angående skandalerna anser jag licensskolket vara det tyngsta. 'Vit' barnflicka under ett decennium är reellt en ekonomisk omöjlighet tom vid mycket höga inkomster. Och jag ser inget problem med att man äger ett fint hus, eller flera. Det är bara för jante det är ett problem (du har säkert rätt att jante sitter djupt, kanske djupare än jag annar, hos många).

    Men att det finns mycket folk som anser att tre luxuösa bostäder är et problem, bedömmer jag vara ett mycket större samhälleligt problem än böstäderna i sig, eller deras ägare.

    Det är inte mycket gott som kommer ur jante ...

    En lite underfundig egen reflektion angående din avslutning:

    Torp i Stjärnhov, Sagerska palatset, och Harpsund är tre luxuösa boenden varav man äger ett själv och förfogar över de andra genom det 'bolag' man kontrollerar!

    ;-)

    (och för att du inte skall missförstå, Jonas, jag missunnade inte G. Persson ett enda av dem, men jag stördes lite av att man aktivt försökte fuska med hur förmånsbeskattningen för Sagerska skulle beräknas)

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 oktober, 2006 12:09) : 

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,908047,00.html

    Dags för fler tidningar att dela med sig av äran!

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 oktober, 2006 18:49) : 

    Problemet för min del är skatteflykten. Bland det mest moraliskt kriminella man kan göra inom lagens ramar.

     

    Blogger Leffe skrev... (16 oktober, 2006 07:17) : 

    Moraliskt kriminellt inom lagens ramar? Vad är det för fånerier?

    Håler helt med Jonas N - Borelius mobbades bort, till inte helt liten del på grund av avundsjuka. Jag tänker komma ihåg vilka som stod och hånflabbade.

    Vi vet inte om Borelius hade blivit en bra minister eller inte.

    Vad vi däremot vet är att det tydligen inte har någon betydelse, jämfört med om man har stort hus och betalar så lite skatt man lagligen kan.

    Det är inte en ankdamm, det är ett fågelbad.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 oktober, 2006 09:30) : 

    Problemet som Borelius hade, var ju att hon satt i soffan i morgon-TV och sa att det inte fanns något mer hon hade att informera om.

    Den verkliga olagligheten var ju att missa att meddela FI om insiderhandeln. TV-licencen borde inte räknas som olaglighet eftersom hon flyttade tillbaks till Sverige för några veckor sedan.

    Dessutom mäts inte politiker med de lagar och regler som gäller oss andra.
    Sommarstugorna i Falsterbo och Frankrike är ju inte heller olagligt, men det sticker i ögonen på folk. Jämför med Löwdén som ville köpa sin lägenhet, olämpligt, men inte heller olagligt.

    Till sist, vad som verkligen förvånar mig. Att hon, som gammal journalist, inte fattade att detta skulle komma ut...

    Göran (obs! ej Persson)

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 oktober, 2006 12:03) : 

    Bra.
    jag bidrar med 5.000 SEK till bloggosfarpriset. Om du launchar det innan nyaar.
    Utse jury etc, meddela bankkonto, etc. Kanske dra med andra journalististka institutioner eller lata s-pressfoereningen dela ut det?
    Mvh/UlfYMIC

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 oktober, 2006 09:00) : 

    Ulf, tack för det generösa bidraget. Jag tror dock att S-pressföreningen bör hållas utanför ett sådant här pris. Jag har tagit en del kontakter och förhoppningsvis satt en boll i rörelse... Återkommer om detta.

     

    kommentera