Nationellt varumärke och internationellt samarbete
I går var jag och lyssnade på ett intressant seminarium om det som kallas ”nation & destination branding”; alltså hur länder, regioner och städer uppfattas av omvärlden. I fokus låg vad som kännetecknar framgångsrika varumärkesstrategier i turismnäringen. Några av talarna vill jag särskilt nämna, nämligen Simon Anholt och Sven-Erik Bucht. I någon mening var de varandras totala kontraster, men samtidigt var de var och en på sitt sätt otroligt underhållande och givande föreläsare. Simon Anholt är antagligen mest känd för sitt så kallade Nation Brands Index, som efter intervjuer med omkring 30 000 människor världen över rankar länders ”varumärke” – alltså summan av ens intryck och fördomar om ett visst land. I svenska medier berättar Anholt att Sverige uppfattas ungefär som Schweiz – fast med sex appeal. Däremot anses vi svaga på kultur och har inga egentliga landmärken. I det första indexet, som kom för två år sedan, hamnade Sverige på första plats. Nu har det blågula varumärket stabiliserat sig på sjunde plats vilket beror på att frågorna i indexet formulerats om lite, enligt Anholt. Den andra stora behållningen från gårdagens seminarium var alltså Haparandas socialdemokratiska kommunalråd Sven-Erik Bucht. Make till engagerad kommunpolitiker har jag nog aldrig mött! Här var en man som verkligen älskade sin hembygd och brann för det otroliga utvecklingsarbete som pågår i Haparanda och dess finska tvillingstad Tornio. Jag ska inte ens försöka upprepa vad han berättade, men jag rekommenderar en titt på haparandatornio.com för ett smakprov från det unika projekt där Haparanda och Tornio tillsammans bygger ett gemensamt stadscentrum med handel, bostäder, utbildning, samhällsservice, arbetsplatser, kultur och fritid från två länder. * * * PS: Nu blir det nog lite bloggpaus för min del i ett par dagar. I morgon, den 23 februari, fyller jag 35 år - vilket ska firas med en resa. Kanske kommer det en rapport därifrån så småningom. Tills dess! Andra skriver intressant om varumärke, Sverige, Haparanda. |
Kommentarer om "Nationellt varumärke och internationellt samarbete"
grattis på födelsedagen!
grattis kompis!