Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, februari 03, 2007

    Snälla, stå för vad ni tycker

    Allt oftare på sista tiden har jag raderat anonyma kommentarer här på bloggen. Nu senast en väldigt lång en apropå det jag nyligen skrev om hushållsnära tjänster, även om kommentaren mest verkade handla om vårdnadsbidraget.

    Det står ganska tydligt härintill att jag tillämpar ett antal kommentarsregler på bloggen. Om inte dessa respekteras så raderar jag era kommentarer. Viktigast av allt tycker jag att kravet på att stå för sina åsikter är. Helst vill jag att ni skriver under era kommetarer med era riktiga namn, men jag accepterar till nöds signaturer. Detta för att flera olika anonyma kommentatorer är omöjliga att skilja från varandra, men också för att det är djupt otillfredställande att resonera med människor som inte vågar stå för vad de tycker.


    Kommentarer om "Snälla, stå för vad ni tycker"

     

    Blogger Magnus skrev... (03 februari, 2007 22:10) : 

    Detta är en fight där jag med glädje står sida med sida med dig. Vad är det med nätet som gör att människor väljer att gömma sig i anonymitet och vräka ur sig dumheter?

    Du inspirerade mig till att utropa min blogg till "Anonymitetsfri Zon"

     

    Blogger CV skrev... (03 februari, 2007 22:15) : 

    Jag håller med dig. Oftast accepterar jag inte anonyma kommentarer heller. De har en tendens att vara extremt otrevliga utan att tillföra något vettigt till diskussionen.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 februari, 2007 11:39) : 

    Bra där. Jag accepterar inte heller anonyma inlägg - i varje fall ska jag veta vem skribenten är. Jag diskuterar inte offentligt med maskerade tyckare i mitt dagliga liv.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 februari, 2007 00:46) : 

    Jag håller med dig helt. Ska man kommentera och förväntar att bli tagen på allvar så ska man stå för vad man skriver. Helst med mailadress men åtminstone med alias.

    Jag har ställt in mitt skräppostfilter så att alla anonyma kommentarer raderas automatiskt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 februari, 2007 20:28) : 

    Jag håller inte alls med; om jag får intressanta kommentarer så får de stå kvar oavsett namn eller alias, om jag får ointressanta så ryker de oavsett namn eller alias. Att försöka koppla varje uttryck till en person är ett individualiserande och psykologiserande förhållningssätt till politik som alltmer gör sig gällande i vår tid. Det intressanta tycks på skvallertidningsmanér vara vem som sagt vad, snarare än vilka ståndpunkter och intressen som uttrycks. På vilket sätt "står" man mer för vad man säger med ett namn på en hemsida än om man skriver xyz1917 eller luther_blissett? Gör rösthemligheten att man inte "står" för det man röstar på?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 februari, 2007 00:11) : 

    Jag brukar vara en smula halvanonym. Länken till min blogg finns och bloggaren jag kommenterar hos har oftast mitt namn och min mail-adress. (Det är lite beroende av vilket blogg-system jag kommenterar på.)

    Av olika anledningar föredrar jag det så just nu. Hur känns det för er andra?

    PS: Den som verkligen vill tror jag nog kan få tag på mitt namn.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 februari, 2007 11:58) : 

    Kul att ta del av era synpunkter om detta! Och eftersom de flesta verkar hålla med mig så får bara den av er som inte gör det, Petter, ett särskilt svar:

    Jag har valt den metod jag tillämpar av flera skäl. För det första så blev det hopplöst att få någon rätsida på diskussionen när det bland ett tjugotal kommentarer fanns två-tre helt anonyma kommentatorer som argumenterade emot varandra. För det andra så tycker jag, rent principiellt, att man ska våga stå för sina åsikter om man vill diskutera med mig - jag är ju inte det minsta anonym. För det tredje har det visat sig vara en effektiv princip för att motivera bortrensande av de allra mest rabiata, hatfylda kommentarerna - dessa har nämligen med få undantag skrivits helt anonymt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 februari, 2007 06:39) : 

    Håller med Petter till 100%. Det är åsikten som är intressant, inte vem som framför den.

     

    kommentera