Mediebevakningen av valrörelsen
Den tidigare s-riksdagsmannen Martin Nilsson är numera student och bloggare. På sin blogg presenterar han bland annat sin b-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap om regional mediebevakning (enligt samma kvantitativa innehållsanalys som bland annat Lars Nord använt sig av). Nilssons slutsatser i uppsatsen kan sammanfattas som att: 1. Män dominerade helt den politiska scenen i alla undersökta tidningar (se nedan för mer info). Även om det fanns lika många kandidater av de båda könen. Även om man tittar på olika partier. Även om man går på kommuner/landsting där de ledande råden är kvinnor så är bilden entydig. Det var män som fick mest medial uppmärksamhet i valrörelsen! 2. Det fanns en partipolitisk tendens i bevakningen. Arbetarbladet gynnade socialdemokraterna, Dagens Nyheter, Smålandsposten och Borås Tidning gynnade den borgerliga alliansen, och Gefle Dagblad gynnade folkpartiet. 3. Socialdemokraterna fick mycket av sin uppmärksamhet lokalt tack vare att man satt på tunga uppdrag (som kommunalråd, nämndsordförande etc.). Detta borde oroa s inför kommande val, då uppdragen nu är betydligt mer jämnt fördelade mellan blocken än inför 2006 års val. 4. Borgerligheten var betydligt bättre på att få ut sin problemformulering i tidningarna än vänstersidan. Huruvida det berodde på en mer dold partipolitisering eller på att de var i opposition är oklart. Hur som helst så är det en varningssignal för vänstersidan. Helt klart intressant läsning! Andra skriver intressant om politik, media, valet 2006. |
Kommentarer om "Mediebevakningen av valrörelsen"