Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, februari 01, 2007

    Aktuellare i politiken

    Sedan Eric Sundström tog över som redaktör för den socialdemokratiska partitidningen Aktuellt i Politiken så har den utvecklats väldigt positivt. Det är en tuff uppgift för en partitidning att kombinera trycket från partiet och dess medlemmar att ”känna igen sig”; uppmärksamma alla delar av partiorganisationen och gräsrotsaktivisterna – och samtidigt vara en journalistisk produkt som känns relevant även för utomstående.

    I går kväll var jag inbjuden till en förhandstitt på en dummy av vad som ska bli en ny, fräsch layout på tidningen. Jag tänker inte avslöja några detaljer, men det såg synnerligen lovande ut; luftigare, modernare och mer professionellt.

    Det förvånar knappast att Aktuellt i Politikens läsare i dag har en ganska hög genomsnittsålder. Så är det sannolikt för de flesta partitidningar där prenumeration inte ingår automatiskt i medlemskapet, men säkert i än högre grad för socialdemokraterna där medlemskåren är tämligen ålderstigen. En utmaning i arbetet med att förnya tidningen har alltså varit att hitta en form och ett innehåll som inte avskräcker de äldre, trogna läsarna – men samtidigt förmår att locka till sig nya, yngre.

    Av dummyn jag fick se så kan jag inte avgöra om man lyckats, men jag tror definitivt att man är på rätt spår.

    I samband med den socialdemokratiska extrakongressen i mars presenteras den nya tidningen. Då tar jag ställning till om jag ska förnya min prenumeration eller ej.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Aktuellare i politiken"

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (01 februari, 2007 14:24) : 

    Spännande med ny layout för AiP, kan du inte bjussa på någon liten pyttedetalj? ;-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 februari, 2007 15:17) : 

    Nä ;-)

     

    kommentera