Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juni 19, 2007

    Fantastiske Swedenmark

    Peter Swedenmark är förmodligen Sveriges roligaste ledarskribent; förvisso en kategori som det är ganska lätt att vinna i. Hur som helst så har han en blogg på Östersunds-Posten där han i dag otroligt roligt kommenterar Littorin-affären (som jag här tar mig friheten att återge in extenso):
    Härligt väder. Hur jag kan säga det? Jo, det är så att jag är doktor i meteorologi. Det finns ett papper någonstans, i en skokartong, som visar det. Tyvärr minns jag inte namnet på universitetet men handledaren var en man, tror jag. Men på sex år hinner man glömma mycket. Vad åt du i dag för sex år sedan? Ja, där ser du. Hur som helst: jag skickade in teckningar på moln som handledaren tittade på. Jag fick jättebra betyg. Nästa vecka kanske jag satsar på en professur i porslinsmålning. Undrar om Sven Otto Littorin, landets arbetsmarknadsminister, är beredd att satsa lite stålar på det. Jag kan också tänka mig en instruktörskurs i vattenskidåkning.


    Kommentarer om "Fantastiske Swedenmark"

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (19 juni, 2007 19:57) : 

    Jag är vanligen raka motsatsen till "otroligt rolig" så jag testar ett annat angreppssätt…

    1) Man går en utbildning

    2) Som bevis för denna utbildning får man en titel (i detta fall MBA).

    3) För att folk skall kunna veta att detta är ett OK bevis för en OK utbildning sätter lärosätet sin stämpel på det, dvs de garanterar utbildningens värde (genom att bekräfta titeln)

    Detta är vad Littorin visar genom att ange just dessa tre saker i sin CV (utbildning, titel, lärosäte). Man får väl också anta att han anser detta vara av betydelse för hans gärning som statsråd, annars hade det väl inte stått där.

    Men då till frågan:

    4) Vem garanterar nu att garantin enligt ovan är OK? Här finns två modeller:
    4a) Någon trovärdig tredje part utfärdar denna garanti (t.ex. myndigheter eller annan part)
    4b) Lärosätets goda namn (t.ex. alla "vet" att KTH är en grym utbildning och accepterar då detta).

    Det är här Littorins försvar (idag på TV4) blir märkligt. 4b) gäller helt klart inte och tydligen inte 4a) heller då han säger att han "inte kan det amerikanska ackrediteringssystemet för universitet".

    Då är det bara att nysta bakåt. Utan punkt 4 kan man knappast heller hävda att punkt 3 är godtagbar… då heller ej titeln eller utbildningen.

    Det finns bara ett försvar kvar. Typ "jag blev blåst av dem", men det verkar han ju inte hävda…

     

    Blogger Hellström skrev... (20 juni, 2007 00:32) : 

    Jag tycker att det vore spännande att få se det arbete som han ska ha gjort. Håller det måttet kan man ju bara skylla på att han var korkad som inte kollade upp universitetet men är det helt undermåligt bör han givetvis avgå.

    Jämfört med barnflickor och obetalda tv-licenser tycker jag att det här hamnar betydligt högre.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (20 juni, 2007 10:15) : 

    Hellström:
    Jo - eller kanske inte. Hur många av alla våra gamla uppsatser håller egentligen måttet för en läsing 10 år senare? Är det rättvist att göra en sådan läsning? Det kommer knappast vara det om man läser som en "journalist".
    Jag var tvungen att kolla mitt eget examensarbete igår för att kolla samma sak (fr KTH 1989). OK, rent ämnes- och innehållsmässigt håller det fint, men man blir lite generad när man ser sitt språk, struktur, m.m. som såpass ung...

     

    Blogger Martin Karlsson skrev... (20 juni, 2007 12:44) : 

    En kanske naiv fråga till Jonas Morian: antag att regeringen avvisar Högskoleverkets förslag om att bötesbelägga poserande med bluff-examina (konstigt vore väl annars). Skulle då inte sossarna ha vissa chanser att vara framgångsrika med en motion på ämnet? Regeringens majoritet är knapp och vi kan väl utgå ifrån att akademiskt meriterade individer som Tobbe Krantz (fp) i denna fråga skulle rösta efter sina samveten och inte skrida till sina ministerkompisars undsättning. Och om inte, så är ju detta en skandal i sig.

    Vore detta inte en alldeles utmärkt näsbränna åt vår inkompetenta regering?

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 juni, 2007 07:54) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 juni, 2007 07:58) : 

    Anonyma kommentarer tillåts inte. Men tack för det syrliga påpekandet. Nu åtgärdat.

     

    kommentera