Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, september 30, 2007

    Yttrandefrihet och bloggares ansvar

    I samband med den förra ”Muhammeddebatten”, då danska Jyllands-Posten publicerat ett antal karikatyrer av den muslimske profeten, skrev Jan Guillou att ”Tryckfriheten är inte till för det smakfulla, det omdömesgilla, det mittenpolitiska lagom, det välformulerade, det intelligenta eller det sympatiska. I så fall behövdes ingen grundlagsfäst tryckfrihet.”

    Dessa välformulerade ord ekar i bakhuvudet på mig när jag nu försöker argumentera för yttrandefrihet i en debatt som mest liknar ett minfält.

    Och nej, det handlar inte om Lars Vilks. I skuggan av den diskussionen så har det – mestadels i bloggosfären – pågått en helt annan, stundtals ytterst hetsig, debatt om vad som får sägas, hur det får sägas och vem som ska få säga det.

    I fokus för denna diskussion har stått en kvinna i södra Sverige som på sin blogg skrivit om sina erfarenheter som prostituerad, om sexköpslagen och närliggande ämnen. Hon har valt att skriva under pseudonym av hänsyn till sina barn, vars liv hon inte vill ”ska påverkas av människors okunskap och fördomar om försäljning av sexuella tjänster”. Och även om jag själv är angelägen om att människor ska stå för sina åsikter under eget namn så kan jag respektera att det finns omständigheter då detta inte är rimligt att kräva.

    Man kan ha väldigt olika uppfattning om den svenska lagstiftningen när det gäller försäljning och köp av sexuella tjänster. Själv tycker jag att det är intressant att man i fallet narkotikaförsäljning har valt att betrakta säljaren som gärningsman och köparen som offer, men när det gäller prostitution tillämpar ett omvänt synsätt. Frågeställningen är hur som helst komplicerad och jag har inga patentlösningar för hur regelverket egentligen borde vara utformat.

    Dock måste i ett demokratiskt samhälle debatten om vad som bör vara lagligt eller ej få vara fri. Såväl anhängare som motståndare till droger, prostitution, kränkande bilder eller vad det vara månde ska ha rätten att säga sin mening utan att hotas med repressalier från vare sig stat eller motdebattörer.

    När en bloggare hotar att ”outa” en annan persons identitet, som hon av lätt införstådda skäl valt att inte offentliggöra, så kränker man de facto yttrandefriheten. När journalister och andra kritiserar bloggare för att inte ta publicistisk etik och respekt för källskyddet på allvar så är det just sådant här beteende som ger dem rätt.

    Det saknas ett bra etiskt regelverk för bloggare – och det är ett problem. Å andra sidan är det definitivt ingen lätt sak att formulera ett sådant, som täcker såväl dagböcker på nätet som medborgarjournalistik och allt däremellan.

    Hot har hur som helst ingen plats i vare sig journalistik eller politiska diskussioner. Tar man till sådant så har man automatiskt förlorat. Åtminstone i teorin. I praktiken är dessvärre hot ofta effektiva sätt att tysta meningsmotståndare. Därför är det viktigt för oss som verkligen tror på demokrati och yttrandefrihet att kraftigt ta avstånd från sådana metoder.

    * * *

    PS: Jag har medvetet valt att inte nämna namn eller pseudonymer och inte heller länka i detta inlägg. Det gör jag av respekt för en inblandad persons önskan om att hållas utanför diskussionen och få möjlighet att lösa konflikten som uppstått. Därför har jag försökt hålla mina resonemang ovan på ett principiellt plan.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Yttrandefrihet och bloggares ansvar"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 oktober, 2007 17:00) : 

    Håller med dig Jonas, att det är svårt att hitta en etik för bloggosfären. Men som sagt yttrandefriheten har fått en ny dimesion med det fria mediet internet. Känns ändå skönt på något sätt och för en diktatur som Burma rätt svårstoppat. Men jag tror ändå att vi har vissa tabun när det gäller att skriva om saker.

    När det gäller det här fallet som du beskriver var jag påväg att lägga mig i debatten och göra ett inlägg om yttrandfrihetens försvar och om källskydd mm. Men kom liksom av mig, det hade bara blivit ett i mängde liksom. Men nog försvarar jag HMs rätt att få ha sin åsikt anonymt, med risken att bli kallad för kund. Den här debatten har haft sina verkliga lågvattenmärken.

     

    kommentera