Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, oktober 31, 2007

    Jag dog för er – bon appétit!

    I Fredrik Strages väldigt roliga serie på DN.se om de 100 största rockögonblicken på YouTube så noterar jag att han på plats 84 listat kultbandet KLF:s avskedsgigg den 12 februari 1992 på Brit Awards.

    För ett gammalt KLF-fan som mig så är detta ett stort stycke musikhistoria, även om det ska erkännas att KLF och Extreme Noise Terrors skrammelversion av ”3 AM eternal” inte är någon höjdare:



    Däremot är historien bakom framträdandet och genierna Bill Drummond och Jimmy Cautys bisarra eskapader sedermera helt fantastisk. Strage återger endast en starkt komprimerad version, men jag kommer ändå på mig själv att sitta och le fånigt när jag läser den.

    För er som till äventyrs inte upptäckt KLF:s storhet så rekommenderar jag YouTube – där finns många av deras största hits, men också flera andra bra filmklipp där fenomenet diskuteras.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Jag dog för er – bon appétit!"

     

    Blogger Christoffer Willenfort skrev... (31 oktober, 2007 12:36) : 

    som gammal SF-fan säger jag bara
    "doctoring the tardis"

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 oktober, 2007 14:08) : 

    "Doctor Who-oo, Tardis" :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 oktober, 2007 22:39) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Johanna Graf skrev... (01 november, 2007 21:23) : 

    Eeeh, jag trodde jag visste hur KLF lät, men den här låten var så långt ifrån singeln "Justified and ancient" i min jukebox som man kan komma!:-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 november, 2007 07:52) : 

    Johanna, som jag skrev så var just den versionen inte någon höjdare - och den är definitivt inte representativ för hur KLF lät.

     

    kommentera