Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, april 30, 2008

    Att gräva där man står

    Nyligen blev undertecknad och Dagens Arenas vikarierande chefredaktör Katrine Kielos intervjuade av Kommunal-Nytt, fackförbundet Kommunals tidning för sina förtroendevalda medlemmar:

    Kommunal-Nytt

    Intervjun handlade om svårigheterna för politiska partier och fackföreningar att locka till sig unga och hur det hänger samman med föråldrade organisationsformer. Själv förespråkar jag att vi som är fackligt och politiskt aktiva borde gräva mer där vi står. Det handlar om en gammal form av rörelsearbete - att verka i sina egna miljöer. Jag tror att det är nyttigt att ta upp politiska ämnen och fackliga diskussioner i alla möjliga sammanhang.

    Läs gärna själva - tidningen finns på nätet som PDF. Oss hittar ni på sid 8-9.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Att gräva där man står"

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 april, 2008 17:17) : 

    Grrr... Jag som var på bra humör. Finns ingen jag föraktar så mycket som Katrine Kielos. (Alf Svensson hymlar åtminstone inte med sitt förakt.)

     

    Blogger Calle Fridén skrev... (01 maj, 2008 20:25) : 

    Får man fråga inom vilka fackföreningar de intervjuade har sin bakgrund?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 maj, 2008 20:30) : 

    Christopher, jag förstår inte riktigt aggressionen. Vem föraktar egentligen vem?

    Calle, själv är jag medlem i Unionen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2008 09:02) : 

    Jonas:
    Det är hennes föraktfulla inställning till krav på lika rättigheter för minoritetsgrupper som gör mig förbannad. Hon är säkert en trevlig person, men jag känner henne bara genom debatten om "identitetspolitik", och den var inte välmenande.

    Men min kommentar var onödig och barnslig, så jag ber Katrine Kielos om ursäkt ifall hon läste den.

     

    Blogger Calle Fridén skrev... (07 maj, 2008 18:53) : 

    Är du en aktiv medlem i Unionen då? Har uppdrag, tjafsar med tvehågsna, sköter arbetsmiljö eller studier? Det kan vara bra att ha det perspektivet, eftersom det inte skadar att man har det Fackliga Löftet i bakhuvudet när man börjar debattera facket i framtiden

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 maj, 2008 23:38) : 

    Calle, för närvarande jobbar jag på en arbetsplats där Unionen inte har någon klubb. Två andra förbund organiserar de anställda. Och tyvärr verkar det inte som att jag kommer att jobba kvar länge nog att det ska vara mödan värt att värt att byta förbund. I vilket fall som hest så har jag varit fackmedlem hela mitt arbetsliv och tar mig därmed friheten att ha vilka uppfattningar jag vill om facket nu och i framtiden.

     

    kommentera