Bloggar och reklam
[UPPDATERAD] PR-byrån Mahir, som säger sig röra sig ”lätt mellan den traditionella medievärlden och den digitala”, har i dag presenterat en undersökning om vad det är som gör vissa bloggar – och bloggare – stora; och vad dess läsare gillar och inte gillar. Av undersökningen framgår bland annat att 42 procent av svenska bloggläsare tycker att reklam på bloggar påverkar dessas trovärdighet negativt. Å andra sidan är det lika många som inte tycker att det spelar någon roll att det är reklam i bloggen. Till Dagens Media säger Mahirs vd Fredrik Pallin att sex procent tycker att trovärdigheten ökar med reklam på bloggen. De ser det som en kvalitetsstämpel att annonsörerna vill synas där. Intressant nog rapporteras samtidigt i Dagens Media att Hitta.se nu försöker driva trafik till sin sajt genom blogglänkar. Som betalning får bloggarna biobiljetter. ”Vi ser det som ett tack för hjälpen inte som att vi köper länkar”, säger företagets marknads- och pr-direktör Jennie Sinclair. Med tanke på att sajter stiger i rankning hos sökmotorer som Google om de har många ingående länkar från till exempel bloggar och hög rankning hos sökmotorer värderas extremt högt ur marknadsföringshänseende, så får nog några biobiljetter ses som ett synnerligen snålt ”tack för hjälpen”. * * * Även Svenska Dagbladet uppmärksammar nu Mahirs undersökning. SvD har bland annat pratat med Konsumentverket som uppger att man följer utvecklingen noggrant. En granskning av bloggen Blondinbella sägs redan ha inletts, sedan den anmälts för otillbörlig reklam. Man säger sig också med stor sannolikhet ha anledning att granska fler bloggar i framtiden och undrar retoriskt varför inte bloggar skulle ha samma villkor som andra aktörer på marknaden. Why, indeed. Andra skriver intressant om bloggosfären, bloggar, reklam. |
Kommentarer om "Bloggar och reklam"