Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, april 24, 2008

    Sabuni står upp för yttrandefriheten

    På Dagens Industris debattsida (ej på nätet) skriver integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (fp) att det utredningsförslag om förbud mot könsdiskriminerande och kränkande reklam som presenterats, inte kommer att resultera i någon lagstiftning.

    ”De inskränkningar i yttrandefriheten som en sådan lag skulle kräva är inte försvarbara ur demokratiperspektiv”, skriver Sabuni bland annat.

    Detta rapporterar Resumé, Medievärlden och Dagens Media. Den mest klockrena analysen står dock Martin Jönsson i Svenska Dagbladet för.

    Han konstaterar att ”statens utredningsväsende får [...] ännu en plump i protokollet”, när utredaren Eva-Marie Svenssons arbete ”hamnar i den papperskorg där det var predestinerat att hamna”. Och självklart har han rätt. Det var en utredning som Sabuni inte bett om, inte ville ha och inte trodde på. ”Den som skulle hantera den nya lagen skulle få enorma gränsdragningsproblem och frågan skulle bli utlämnad till ett smakdomstolsaktigt godtycke”, skriver Jönsson.

    Nyamko Sabuni skriver också att yttrandefriheten i Sverige har begränsningar, men att eventuella missbruk av den ställer särskilda krav på rättsprocessen och att det vore främmande för henne att lägga den typen av ärenden i Marknadsdomstolen.

    Sabuni gör dock i sin artikel en markering om att hon inte är nöjd med den självsanering näringslivet gör i dag vad det gäller könsdiskriminerande reklam. Och där har hon definitivt en poäng; det är för mig obegripligt att så många marknadschefer är så vårdslösa om sina företags varumärken att de accepterar infantila, sexistiska och allmänt korkade reklamkampanjer.

    Men, som Martin Jönsson också skriver, så är inte lagstiftning rätt sätt att hantera det.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Sabuni står upp för yttrandefriheten"

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 april, 2008 13:13) : 

    Såg en stollig vänstetant på tv idag herregud hur ska sossarna kunnda arbeta med dessa tokar?
    Roberth Ström

     

    kommentera