Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, december 10, 2008

    Jag är skeptisk

    Jag har fått en del reaktioner, mestadels via mejl, för att jag mest refererat och inte egentligen kommenterat det nya rödgröna samarbetet. Detta beror på att jag trodde att min inställning redan var känd, men här kommer ett förtydligande: Jag är skeptisk.

    Deklarationen om samarbete mellan socialdemokraterna och miljöpartiet var något historiskt. För första gången visade s en insikt om att man inte längre var ett parti som kunde samla uppemot 50 procent av svenska folkets röster. Man hade insett att normen om en s-regering var bruten. Ville man vräka ut borgerligheten ur Rosenbad och få mandat för en annan politik krävdes nya grepp. I detta låg också ett mer eller mindre uttalat löfte om en en förnyelse av politiken.

    När man nu efter en tids motstridiga besked i samarbetet även välkomnar det parti som hittills visat sig mest ovilligt av alla till förnyelse, då tror jag att man utsätter sig för en onödig risk. Dessutom cementeras blockpolitiken på ett sätt som nog bara är skadligt.

    Spekulationsvågen om vilka ministerposter vänsterpartiet ska få i en eventuell rödgrön regering är redan i full gång. Näring? Skatt? EU? Kultur? Vilka politiska sakområden ska egentligen v få ansvar för?

    Och innan vi är där, vad för politik kommer s, mp och v kunna enas om? Och kommer det att vara möjligt att skrapa ihop tillräckligt väljarstöd för en så brokig koalition som denna? I de bilberoende delarna av landet är misstron mot mp stor. Bland den politiskt ombytliga, men mandatmässigt ack så betydelsefulla medelklassen finns en befogad oro över vänsterpartiets bredvillighet att höja skatten.

    Vissa har spekulerat i vilket eller vilka partier som blir vinnare och vilka som blir förlorare på det nya rödgröna samarbetet. Ytterst vet vi det förstås först på valdagen och kan möjligen som bäst få vissa indikationer på detta via opinionsundersökningar innan dess. Men själv undrar jag om följande scenario kan vara en möjlighet:

    Många av vänsterpartiets väljare är egentligen inte alls intresserade att se partiet i regeringsställning. Deras stöd till v är snarare ett uttryck för protest eller en önskan om ett mer radikalt/opportunistiskt/whatever inslag i rikspolitiken. Skulle partiet på allvar sitta ned och kompromissa med s och mp så är risken stor att det urvattnas på radikalitet och incitamentet att rösta på dem minskar. Därmed skulle möjligheten uppstå att vänsterpartiet hamnar utanför riksdagen 2010. Om de återstående mandaten i det läget räcker till för s och mp att bilda regering lär nog då mer bero på hur pass trötta väljarna är på Alliansen än något annat.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Jag är skeptisk"

     

    Blogger Markus "LAKE" Berglund skrev... (10 december, 2008 23:18) : 

    Håller med dig Jonas. När jag skrev så formulerade jag mig såhär:

    "Nu bär det vänsterut, för mycket för Mona, men inte tillräckligt långt för Ohly. Och Miljöpartiet som inte ville ha med Vänsterpartiet från början. Alla på vänsterkanten är med andra ord förlorare..."

    Hela inlägget:
    Hur man kastrerar Lars Ohly

    Ps. Kul att se att du är morgonpigg och lyckas formulera bra tankar så tidigt på morgonen. :-)

     

    kommentera