Politikeravhopp och ombudsmannavälde
Tidningen Metro uppmärksammar att en socialdemokratisk kommunpolitiker i Stockholms län lämnat sina förtroendeuppdrag efter att ha åtalats för hemfridsbrott sedan han kraftigt berusad trängt sig in i en lägenhet mitt i natten hos en sovande familj. Enligt egen utsago har mannen ”fått något i glaset” när han besökte en nattklubb i sitt bostadsområde, och detta ska ha lett till att han inte minns varför han ringde på och trängde sig in hos familjen. I tidningen (ej på nätet) konstateras också att totalt har 182 Stockholmspolitiker hoppat av uppdrag sedan hösten 2006. Då jag själv är en av dessa – jag lämnade posten som ersättare i stadsdelsnämnden förra året – så var detta något som väckte mitt intresse. Enligt Metro är det vanligaste avhoppsskälet att politiker flyttar till en ny kommun, och kan därför förstås inte ha kvar uppdrag där man tidigare bott. Men även ”uppdagad brottslighet”, interna partistridigheter, svårigheter att påverka samt familjeskäl nämns som skäl. I mitt fall handlade det främst om tidsbrist, men också en känsla av meningslöshet. Den borgerliga majoriteten i Stockholms stadshus har systematiskt berövat stadsdelsnämnderna på ansvar, och jag tyckte inte att det var väl använd tid att sitta som ersättare för ett oppositionsparti i en allt mer maktlös församling. Folke Johansson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, uppger att det är mycket vanligare att unga kommunpolitiker hoppar av sina uppdrag än att äldre gör det. Han säger att det kan bero på att man inte riktigt förstått hur mycket tid och arbete politiska uppdrag kräver, men också på att partier som rekryterar förtiger vissa problem. Totalt har nästan var tionde politiker som valdes in i landets kommunfullmäktigeförsamlingar för två år sedan lämnat sitt uppdrag. Men det finns också en könsaspekt på detta. Bland de unga kvinnliga politikerna är det över 20 procent eller mer än var femte som hoppat av. Under hela förra mandatperioden hoppade 32 procent eller nästan var tredje kvinna mellan 18 och 36 år av från kommunala uppdrag. Fram till oktober 2008 hade över 20 procent lämnat. När det gäller män i samma ålder var siffran mindre än 17 procent. Det finns också andra anmärkningsvärda könsskillnader inom politiken. Bland de högsta politiska tjänstemännen hos socialdemokraterna och moderaterna ute i landet är färre än en tredjedel av ombudsmännen kvinnor. Det säger Lenita Freidenvall som är statsvetare vid Stockholms universitet. Hon konstaterar också att målsättningen om hälften män och hälften kvinnor bland förtroendevalda politiker inte räcker, eftersom många viktiga beslut fattas av nyckelanställda tjänstemän i partierna. Av socialdemokraternas 26 så kallade ”försteombudsmän” är bara sju kvinnor. Enligt partisekreterare Marita Ulvskog beror det på att det är för få kvinnor som har sökt jobbet och att det är de enskilda distrikten som bestämmer vem som ska anställas. Det duger förstås inte som förklaring. Om socialdemokratin menar allvar med att stärka kvinnors inflytande i politiken så måste självfallet detta också återspeglas i rekryteringen av viktiga politiska tjänstemän inom partiet. Andra skriver intressant om politik, avhopp, jämställdhet, socialdemokraterna. |
Kommentarer om "Politikeravhopp och ombudsmannavälde"
Bra iakttagelse, Jonas. Som vanligt, får man väl tillägga. Det där om att "för få kvinnor söker jobben" är ju skitsnack av MU. Man söker inte sådana jobb, man tillfrågas. Och ofta består "valberedningen" av företrädaren på posten, d v s en manlig ombudsman.
Ibland sker rekryteringar utan att några tillfrågas och då söker faktiskt mest män - men då hindrar det ju inte att man faktiskt ber ett antal kvinnor söka. Men förmodligen är också annonser och annat runt omkring - just som Johanna skriver - formulerat av män, för män.
Man ska alltså 1) BE kvinnor söka och 2) låta kvinnor formulera "annonser och annat runt omkring".
Kvinnor har alltså 1) ingen egen initiativkraft och 2) skräms bort av manliga formuleringar.
Sådana politiska ledare vill jag inte ha. Ynkryggar och såskoppar!
Tur att vi finns som respekterar kvinnor mer än vad som kommer till uttryck än i detta kvinnoförklenande resonemang.
Jonas, i en levande demokrati är det ganska sunt att vi får en viss omsättning på förtroendeuppdragen, framför allt i kommunerna. Om en av tio har lämnat sitt uppdrag efter halva mandatperioden (jag gillar inte när media envisas att kalla det avhopp, som om det vore ett svek av något slag), så är det för mig en ganska låg siffra! Vi skall nog vänta oss 20-30% under en hel mandatperiod. I alla fall i kommunerna. Det finns som du nämner många skäl att lämna över till någon annan. Jag satt i över 10 år i nämnder och styrelser i Sundbybergs stad. Där har det politiska mönstret förändrats stort de senaste 25 åren. I mitt unga parti (mp) har omsättningen på aktiva varit stor under åren, många hade mkt dimmiga begrepp om vad politiska uppdrag kräver. Unga människor är dessutom mobila och kräver snabba resultat, annars får det vara. Helst skall deras egna idéer få genomslag. Faran med den generellt sett sämre kunskapen hos de aktiva om hur en kommun funkar (det gäller alla partier), är att tjänstemännens makt ökar, och politikerna hamnar i deras knä. Turbulensen i Sumpan efter partibytarkuppen efter valet, får väl ses som e t t av många symtom på nya attityder till kommunpolitiken. Där har vi ett verkligt stort problem, att två invalda moderater sitter kvar på (S)-stolar, och därmed har struntat i väljarna. Här måste regelverket ändras, annars befarar jag att väljarna kommer att stanna hemma nästa val.
Det är inte alla gånger formulerat av män för män.Det är formulerat av invanda sossar till vännersossar.
Kvinnor inom partiet har lika svårt att stötta andra kvinnor som de inte har en relation till innan. Kan också vara en del av problemet till att man inte hittar det man söker. Man tittar för snävt.
Jag tror (som själv varit en del av den så mytomspunna 26- manna)att man inte ska överdriva just denna krets roll för mycket, för att förändra sammansättning av denna krets krävs , tror jag, att det först måste bli jämnare i distriktsordförandegänget och vu:n i distrikten. Men visst tillsätts alltid poster som dessa genom rekommendationer och nätverkstillhörigheter