Bloggarna och det föränderliga medielandskapet
Häromdagen berättade jag om det samarbete som vi i gänget bakom Almedalsbloggen nu ingår med tidningen Fokus. Jag betraktar detta som ett gott exempel på att uppdelningen i ”gammalmedier” och ”nya medier” blir allt mindre relevant. Det som spelar roll är innehållet. Självklart har inte alla bloggare journalistiska ambitioner, och alla som har det lever inte upp till någon egentlig journalistisk verkshöjd. Detsamma kan dock även sägas om ganska mycket vi läser i tidningar, ser på tv och hör på radio. Bloggare, precis som journalister i traditionella medier, bör bedömas utifrån vad de presterar – inte utifrån sina yrkestitlar, arbetsgivare eller eventuella presskort. Aftonbladet arrangerade nyligen en webbtevedebatt där Jan Helin (chefredaktör på Aftonbladet), Kalle Ljungkvist (chefredaktör på Aftonbladet.se), Sanna Rayman (ledarskribent på Svenska Dagbladet samt bloggare), Erik Laakso (bloggare), Sofia Mirjamsdotter (ansvarig för Aftonbladets bloggvärldsblogg), samt årets Stora bloggprisetvinnare i kategorin Politik och Samhälle Marie ”Emma Opassande” Andersson, deltog. Ett av diskussionsämnena var just uppdelningen i ”gammalmedier” och ”nya medier”. Resultatet går att se här: Själv tycker jag att det var en totalt sett intressant och klargörande diskussion. Förhoppningsvis bidrar den till att faktiskt ta ett steg bort från tidigare, lite fåniga motsättningar så att vi i stället kan se bloggar som en väl integrerad del i ett väldigt spretigt medielandskap. Två avslutande kommentarer: Gamle journalisträven och pr-konsulten Paul Ronge konstaterar klokt på sin byrås blogg (samt på Dagens PS) att det ”finns (samtidigt med egocentriskt pladder, bakslug produktlansering och illa genomtänkta tankar) väldigt mycket intelligens, värdefull information, generösa länkningar till andra, samt tung opinionsbildning i de många bra bloggarna”. Niclas ”DeepEd” Strandh, som förvisso är kritisk mot vad han uppfattar som en alltför politiskt likriktad sammansättning hos oss i Almedalsbloggen, men tror ändå att vårt samarbete med Fokus om Makthavare.se ”faktiskt kan innebära en möjlighet för att visa kraften att göra saker tillsammans men samtidigt att hålla kvar det personliga”. Andra skriver intressant om media, bloggosfären, utveckling. |
Kommentarer om "Bloggarna och det föränderliga medielandskapet"
Eller så har en del bloggare nu lyckats ta sig in i "gammelmediers" finrum och det är dags för andra att ha rollen som outsiders eller rebeller.
Kanske det är så att en del av bloggvärlden nu egentligen är en form av gammelmedier: det vill säga är en del av den grupp som äger rätten att yttra sig.
Rosemari, jag tycker du är lite dystopisk. Mitt syfte med bloggandet har alltid varit att påverka och få människor att lyssna, något annat har inte varit avsikten så jag vet om det handlar om att bli "en form av gammelmedier".