Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, mars 06, 2009

    Stockholms skamfläck

    Få frågor i Stockholm är så utredda som hur trafiklösningen mellan Södermalm och Gamla stan ska se ut. Genom åren har det arrangerats mängder av arkitekttävlingar för att vaska fram ett förslag som kan ersätta den allt mer fallfärdiga Slussen. Nu har det beslutats att utreda ytterligare ett förslag där tunnelbanan grävs ned.

    Idén är omskrivet i SvD Kultur i dag (ej på nätet) och innebär, enligt de så kallade idealisterna bakom förslaget, att ”platsens skönhet och kulturhistoriska värden bättre kan tas tillvara”. Inte oväntat har detta fått stöd av stadens sannolikt mest konservativa kraft, Skönhetsrådet.

    Min uppfattning är klar: Slussen är en skamfläck som borde rivas omedelbart. Frågan borde rimligtvis vara färdigutredd vid det här laget och för min del spelar det i det här läget ärligt talat ganska liten roll vilken lösning man väljer, bara den går snabbt.

    I en debattserie i SvD har ett flertal intressenter get sin syn på hur ett eventuellt nytt Slussen ska se ut. Eva Eriksson, fil dr i konstvetenskap och arkitekturhistoriker, skrev till exempel att Slussens framtida form inte kan reduceras till en estetisk fråga; ”Det är ett stadsbyggnadsproblem med många dimensioner”.

    Jöran Lindvall, arkitekt och ledamot av Konstakademien, menade att Slussen visserligen var illa åtgången ”men i grunden storartad arkitektur”, ”ett betydande modernistiskt monument” och ”så värdefullt att det rätt skött kan uppfylla kraven för ett världsarv”.

    Hans Henrik Brummer och Martin Rörby, ordförande respektive sekreterare i Skönhetsrådet, betonade å sin sida att nya hus på platsen ”måste /.../ kunna motiveras av att de skapar rumsliga och stadsbildsmässiga kvaliteter, inte av att de behövs för att räkna hem projektet”.

    Det i mitt tycke bäst inlägget i debatten kom från Anders Gardebring och Magnus Orest, aktiva i nätverket Yimby, som påminde om att Slussen är i sämre skick än de flesta inser. ”Betongen vittrar sönder, och delar av konstruktionen har rasat ner på Saltsjöbanans perrong, lyckligtvis utan att skada någon”. Hur länge kommer vi att ha sådan tur?

    Riktigt hur illa det är ställt framgår med skrämmande tydlighet av en fotoserie som Yimby publicerat.

    Klokt och bra skrev även Lars Marcus och Alexander Ståhle, docent respektive tekn. doktor i stadsbyggnad, som sätter fingret på ett av Slussens stora problem; det är inte en plats för människor, det är inte en plats där man vill stanna.

    På Facebook finns gruppen Spräng skiten omedelbart. Det är nästan så att jag överväger att börja samla ihop dynamit.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Stockholms skamfläck"

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 mars, 2009 13:15) : 

    Bra inlägg. Helt galet att följa en debatt som så ensidigt förs av människor som utgår från hur Slussen ser_ut för boende och tillfälligt besökande på Söder eller i Gamla stan, och bara utifrån det perspektivet.

    Slussen är en hemsk plats för kollektivtrafiken. Visionen, om så stora ord ska användas, bör vara att hitta moderna, effektiva och mänskliga lösningar för hur buss och T-bana kan bindas ihop bättre än idag.

    *rafiklösningen. Kan inte någon säga att kejsaren är naken; det är helt enkelt inte lätt eller överskådligt att köra bil i Slussenområdet/rondellen.

    /Pelle R

     

    kommentera