Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, mars 24, 2009

    Hur s lyckas och misslyckas i bloggosfären

    Minns ni den utrikespolitiska blogg som socialdemokraterna i riksdagens utrikesutskott lanserade för en dryg månad sedan?

    Efter mycket strul i början; med anonyma inlägg, frekventa namn- och adressbyten på bloggen och märkliga bildval, så stabiliserade man sig till slut med bloggnamnet och -adressen Utrikesbulletinen.

    Fortfarande går det dock inte att kommentera inläggen, det verkar inte finnas något fungerande RSS-flöde, det finns inga fasta länkar till några andra bloggar och inga inlägg verkar pingas på sajter som S-bloggar, Nyligen eller Bloggportalen.

    Det hela känns som en deprimerande lektion i hur man, trots goda intentioner, misslyckas fullständigt med att etablera sig i bloggosfären.

    Allting rätt gjorde i stället förre justitieminister Thomas Bodström som i går lanserade sin fyndigt självironiskt döpta blogg Bodströmsamhället genom en artikel på Newsmill.

    Bodström är öppen med sina egna tekniska tillkortakommanden, på bloggen presenteras tydligt hur man kan följa skriverierna via RSS, och som den forne elitfotbollspelare Bodström är har han en särskild avdelning på bloggen för sportkommentarer – kort sagt är allt föredömligt gjort. Dessutom håller Thomas Bodström, åtminstone nu i början, en hög uppdateringstakt och tillåter självklart också kommentarer.

    * * *

    PS: Ytterligare ett socialdemokratiskt initiativ på nätet hinner jag med att uppmärksamma; webbtidningen 1889. Det historiskt förpliktigande namnet till trots så är det en dagspolitiskt- och framtidsinriktad produkt. Jag önskar gänget bakom lycka till!

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Hur s lyckas och misslyckas i bloggosfären"

     

    Blogger Mary X Jensen skrev... (24 mars, 2009 12:26) : 

    Håller Bodström den här stiken så kan han snart bli lika bra bloggare som Carl Bildt är.

     

    Blogger Mary X Jensen skrev... (24 mars, 2009 12:27) : 

    stilen ska det förstås stå ovan...

     

    Blogger Rommedahl skrev... (24 mars, 2009 12:57) : 

    Hur kan socialdemokraterna i riksdagen inte lyckas med att sätta upp en blogg med adekvata funktioner när det för mig själv som lekman kan göra det på under timmen.

    1. Köpa ett domännamn med utrymme.
    2. Ladda ner och installera t.ex. wordpress

    Klart!

    Jonas, ring dem och erbjud dina tjänster eller hänvisa till mig, för 20 lax så fixar jag biffen.

     

    Blogger tingotankar skrev... (24 mars, 2009 18:52) : 

    Häromsistens fick jag mig ett gott skratt när jag hittade en kvällskurs i bloggande på vuxenhögskolan eller vad det var. 4x2 timmar för en rund summa penningar. Vem i hela friden behöver det här? tänkte jag i min enfald. Det är ju bara att kolla runt ett par dagar och sätta igång med blogspot eller nåt. Knappast hjärnkirurgi.

    Sen ramlar man över sossarnas utrikes-blogg och inser att behovet ibland kan vara skriande. Eller så är hela bloggen ett briljant fejk-projekt att användas som typexempel på ALLT man inte ska göra. Och jag menar allt - har de lyckas låta bli att strula till en enda liten del av processen? Det är nästan värt en utmärkelse...

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 mars, 2009 01:27) : 

    Det som är lätt enkelt och självklart för någon kan vara svårt, komplicerat och mycket stressande för någon annan. Kul för er som det inte låser sig för, men dessto mindre kul för dem som är drabbade.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 mars, 2009 06:06) : 

    Mary, jag håller. I och med att Bodström redan är en ganska populär person, tror jag att han genom att ha hittat rätt som bloggare har möjlighet att nå ut riktigt brett den här vägen.

    Rommedahl, kunskapen saknas egentligen inte. Tror att Utrikesbulletinen är ett olycksfall i arbetet. För att parafrasera en gammal valslogan: "Socialdemokraterna kan. Bättre."

    Åsa, se svaret till Rommedahl.

    Klara, jag påstår inte att bloggande är enkelt. Men man bör inte göra en stor satsning med lansering med namnkunniga skribenter om man inte har gjort sin hemläxa först. Utrikesbulletinen känns tyvärr som ett fall av "snabbt och fel" snarare än "genomtänkt och rätt".

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 mars, 2009 10:35) : 

    ABF har haft bloggkurser, de kanske skulle ha deltagit? Om det nu inte är så att de fortfarande kämpar med "Data för skräckslagna".

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 mars, 2009 15:52) : 

    Att veta hur nya medier och bloggar fungerar är ju tyvärr inget man föds med. Så visste kan det behövas kurser för dem som inte kan. Utbildningsbehovet är stort skulle jag vilja påstå.

    Personligen är jag ju mer inne på att det är bra att flera som gillar att skriva försöker sig på bloggandet även om det inte blir helt rätt till att börja med.

    Oavsett om det är enskilda personer, eller om det är en riksdagsgrupp.De här med att skratta och ironisera över dem som inte gör det så bra vet jag inte om jag ger mycket för.

    Bättre då att på ett just sätt ge tips om vad de kan göra bättre. Det är så jag gärna själv vill bli bemött när jag saknar kunskap i något ämne. Kan det kanske vara en tanke hur man kan hjälpa andra att utvecklas?

    Bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 mars, 2009 16:07) : 

    Hannah, min avsikt var verkligen inte att driva med gänget bakom Utrikesbulletinen. Som jag skrev så är jag väl medveten om att bloggande inte är enkelt - men kunskapen finns ju i s-riksdagsgruppen. Man borde ha tagit hjälp från början, eller åtminstone under den dryga månad som gått försökt rätta till några av de många brister som jag och andra påpekade tidigt. Jag skrev för övrigt en längre text på Newsmill om det här bloggprojektet när det drog igång och gav då, tycker jag, konstruktiv kritik och handfasta råd. Tyvärr tycks jag talat för döva öron.

     

    kommentera