Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, februari 19, 2009

    Urban Ahlin är ingen Carl Bildt

    [UPPDATERAD] Inspirerad av Victor Bernhardtz klockrena spaning så satte jag mig i går kväll och skrev ihop en kommentar om socialdemokraternas nya blogg för utrikesfrågor: Utrike(S).

    Texten blev på tok för lång för ett blogginlägg och går nu i stället att läsa på Newsmill.

    Min huvudsakliga kritik mot Utrike(S)bloggen är att den, trots att den uppenbarligen inspirerats av Carl Bildts Alla dessa dagar inte lyckas kännas tillnärmelsevis lika engagerad och engagerande.

    Ett grundproblem är att Urban Ahlin och de andra socialdemokraterna i riksdagens utrikesutskott som står bakom bloggen inte riktigt verkar förstått bloggandets logik och dynamik.

    Att blogga om politik är svårt. I synnerhet om man gör det med en tydlig partistämpel. Ännu svårare blir det om man har en officiell talesmannaroll och egentligen inte tänkt använda bloggen åt något annat än att slå fast sin egen partilinjes förträfflighet och alla avvikelser från dennas förskräcklighet.

    På Newsmill ger jag Ahlin och de andra partivännerna några råd i all välmening, i hopp om att det ska bidra till att faktiskt ge dem en bloggplattform värd namnet. Trevlig läsning!

    * * *

    PS: En invändning mot den rubrik Newsmill satt på min artikel; jag påstår faktiskt inte att Utrike(S)bloggen aldrig kan mäta sig med Bildts. Däremot gör den det inte nu. Och det krävs en hel del för att den ska kunna göra det.

    PS2: Erik Laakso har gjort en rolig men oroande spaning om att Utrike(S)bloggen nu förefaller spärrad för alla som inte är inbjudna att läsa den...

    PS3: Stor komik! Efter att Utrike(S)bloggen varit spärrad under ett oklart antal timmar så möts nu eventuella besökare på sidan av beskedet att "Den tidigare adressen var för snarlik adressen till utrikesbloggen.se vilket riskerade att skapa missförstånd", vilket var en av de saker jag påpekade i min Newsmillartikel. Nu är bloggen flyttad till adressen http://www.utrike-s.blogspot.com. Dessutom har det nu postats signerade inlägg av Urban Ahlin, Carina Hägg och Ameer Sachet. Däremot är det fortfarande inte möjligt att posta några kommentarer till inläggen.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Urban Ahlin är ingen Carl Bildt"

     

    Blogger Catti Ullström skrev... (19 februari, 2009 15:23) : 

    Jo, jag förstår delvis din kritik. Men å andra sidan tycker jag vi borde ge dem en chans först. Om jag tittar tillbaka från mina inlägg från den första bloggtiden är de inte heller lika bra som de senare blev. Bloggformatet tar ett tag att komma in i.

    //C

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 februari, 2009 16:21) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Sanna Rayman skrev... (19 februari, 2009 21:40) : 

    För lång för ett blogginlägg? Nä, nu förstår jag inte alls hur du menar...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 februari, 2009 23:13) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 februari, 2009 06:22) : 

    Vem är det på bilden i Newsmill-artikeln? Får uppfattningen att det är skribenten (du) men bilden där och den på din blogg är inte riktigt lika...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (20 februari, 2009 10:26) : 

    Kenji, det var Newsmill som valde illustrationen - och mannen på bilden är Urban Ahlin.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 februari, 2009 11:51) : 

    Bra artikel om Utrike(S). Jag blir mer irriterad av att det inte bara är kommentatorsfunktionen som är avstängd utan att man måste identifiera sig innan man kan komma åt och läsa. Av princip vägrar jag att ställa upp på den typen av gatekeeping. Det är ok att ställa krav på de kommentarer man låter vara publicerade, men att inte vara tillgämglig för läsning... det är kasst./Heidi LL

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 februari, 2009 12:43) : 

    @Heidi,
    Det är ju ett fett problem. Ingen vilja att vad ska jag säga, interaktivera läsarna. Jag ska ta och läsa din artikel, Jonas och komma tillbaka men det lilla jag sett av Utrikes verkar det vara änu en i raden av megafoner. Rätt ljummet om du fråar mig.

    PS
    Nu har de dessutom bytt adress. Börjar ju kanske inte lysande. jag tror att blogläsare är rätt hårdhudade - för mycket meck och de går vidare... DS

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 februari, 2009 15:31) : 

    men alltså, .blogspot.com, jag tror jag smäller av, skicka kommentarer till monassssahlin@hotmail.com, de behöver helt klart en bloggrådgivare som också kan tipsa om att webbadress är viktigare än postadress.

     

    kommentera