Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, april 21, 2009

    En stilla vädjan

    [UPPDATERAD IGEN] I dag har jag mejlat de tre svenska Europaparlamentarikerna Göran Färm, Gunnar Hökmark och Lena Ek.

    Så här skrev jag:

    Jag skriver till er i förhoppning att ni ska prata med era MEP-kollegor i era respektive partigrupper - och i synnerhet delegaterna i ITRE-utskottet som i kväll röstar om Telekompaketet. Jag hoppas att ni gör ert yttersta för att få dem att rösta för tillägg 138.

    Sannolikt har ni den senaste tiden bombats med goda argument och vädjanden om att själva rösta för tillägg 138, så jag ska inte ödsla mer tid på det. Men jag rekommenderar läsning av en krönika som berättar hur illa det gå:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/lisamagnusson/article4953691.ab


    Läs mer om hur våra svenska parlamentariker tänkt rösta om Telekompaketet här, här och här.

    * * *

    Fick precis ett svar från Lena Ek:

    Hej!

    Tack för ditt brev. Jag har hittills svarat enskilt på alla som skrivit till mig om nätet/Telekompaketet och/eller öppenhet. Men nu har jag över 500 obesvarade brev och ber därför om ursäkt för att du får ett gruppsvar!

    Ja, som ni vet har vi en svår votering om Telekompaketet och ändringsförslag 138 (numera omnumrerad till 46) som rör rättsgarantier och rättvis rättegång när ett bolag vill stänga av en användare från nätet. Jag försöker febrilt övertyga andra att rösta för 138 men det ser svårt ut att få majoritet. Vi får se. Mycket kan ännu hända.... Och efter utskottet ska materialet till plenum.

    Det ska bli intressant att se hur de olika politiska grupperna röstar. Min grupp Alliance of liberals and democrats for Europe (ALDE) får jag nog med, men de andra vet jag inte. Återkommer om detta på min blogg vartefter.

    Många tror att det bara är ungdomar som bryr sig om dessa frågor (och ja, ni är många) men i min inbox finns brev från alla åldrar och från massor av yrkesgrupper runt om i hela Sverige. Det visar att nätet nu används och uppskattas av alla grupper i samhället!

    Domen i Pirate Bay målet var sorglig tycker jag. Visst, det behövs absolut garantier för upphovsrätten. Men min enkla mening är att vi behöver samma regler för verket oavsett vilken teknik som används! Bok, dator, bibliotek, telefon, skolexemplar av text, tavla, film, TV, kabelTV eller vad nu upphovsmannens verk finns i för form. De lagar vi har måste skrivas om för att passa den nya tiden. Och branschen/-erna behöver göra en ny förhandling, för tekniken springer mycket fortare än vad någon kan föreställa sig. Vi ser ju redan hur några bolag börjat förstå sammanhangen.

    Människors tillgång till samhällsservice hänger idag ihop med nätet. Därmed är tillgången i sig viktig. Samma rättssäkerhetstänkande måste gälla som vid annan infrastruktur. Vem kan tänka sig att posten skulle stänga av en person som skrivit tex hotfulla brev från tillgången på postservice?

    Frankrike vill ha en kvotdel av kulturen på franska och vissa högkyrkliga intressen vill blockera ur moralisk synpunkt, samtidigt som vissa stater helt enkelt blockerar sidor med regeringskritik. Och i vissa delar av Kina fanns inte EU-parlamentet på Internet alls (!), när jag själv var i landet för två år sedan. Vi behöver alltså en bred samhällsdebatt, eller hur?

    Och låt oss komma ihåg vilken frihetskänsla människor fick när de började kunna skicka brev, läsa tidningar, lyssna på den första radion eller se det första TV-programmet! Eller när vi fick flera TV-kanaler.. Fantastiskt! Nätet ger samma känsla för oss nu.

    Det går heller inte att vid varje tillfälle kampanja en reglering åt rätt håll. Det behövs mekanismer i själva reglernas tillkomst som stoppar det som inte överensstämmer med mänskliga rättigheter som yttrandefrihet eller rättvis rättegång. Vi i (C) har ett förslag om obligatorisk analys innan, om en yttrandefrihetskommitté som gör en konstitutionell värdering ur EU-perspektiv och att Europeiska Ombudsmannen får utvidgade rättigheter så människor som känner sig kränkta ska kunna klaga. Skickar med en bilaga som beskriver tänket - och det vore intressant med reaktioner från er!

    Ja, det börjar bli riktigt sent så jag stannar här.

    Tack igen för brev.

    Hälsn

    Lena Ek


    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En stilla vädjan"

     

    Blogger Mary X Jensen skrev... (21 april, 2009 18:03) : 

    Och som dä väl noterat antar jag så är både Hökmark och Fjellner med på tåget. De agerar inte för avstängning av någons internet.

     

    kommentera