DN och yttrandefriheten
För några dagar sedan skrev jag om en annons i SvD från den polska fackföreningen Solidarnosc om att Ikea i Polen anlitar Solid Security för att sköta bevakning och säkerhet på Ikeas varuhus i landet. Problemet är att Solid uppges motarbeta sina anställdas rätt att organisera sig fackligt, få rimliga anställningsvillkor och sociala förmåner. Solidarnosc ville tydligen annonsera i Dagens Nyheter, men enligt Resumé stoppade DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz annonsen. Herlitz säger att annonsen kunde "uppfattas som vilseledande" då konflikten egentligen inte handlar om Ikea. Martin Jönsson, redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare för Svenska Dagbladet, menar dock att även opinionsannonsering ryms inom Tryckfrihetsförordningen och det är upp till tidningen att bedöma om det rör sig om förtal, kränkning eller om annonsen på något annat sätt är olämplig. Han ser inget problem med annonsen. Även Dagens Media uppmärksammar detta. Till den tidningen hävdar Gunilla Herlitz att Solidarnosc annons inte var opinionsannonsering, vilket är smått häpnadsväckande. Bedöm gärna själva (beklagar att jag inte har tillgång till en större eller mer högupplöst bild): Läs mer om konflikten på sajten isikeaok.org. Andra skriver intressant om fackligt, ikea, yttrandefrihet. |
Kommentarer om "DN och yttrandefriheten"