Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, februari 27, 2009

    Den demokrati(s)ka processen

    I förmiddags skickades ett pressmeddelande från socialdemokraterna om att ”En enig partistyrelse har i dag valt Ibrahim Baylan till ny partisekreterare”. En film där han först presenteras på det sättet och sedan intervjuas har lagts upp på partiets YouTube-kanal:



    Jag kan bara gratulera Ibrahim Baylan. Men samtidigt blir jag lite förbryllad. För trots allt är det väl ändå så att partistyrelsen ”bara” utsett honom till tillförordnad partisekreterare. Det egentliga valet sker ju först i höst på partikongressen. Och även om detta må vara en formalitet så tycker jag nog att man borde vara noggrannare med ordvalen om man nu respekterar den demokratiska processen.

    I samband med detta har för övrigt Håkan Juholt meddelat att han efter fem år lämnar uppdraget som biträdande partisekreterare, vilket knappast är förvånande.

    Victor Bernhardtz tycker att socialdemokraterna ”behöver en partisekreterare som kan mäta sig med Per Schlingmann, om man menar allvar med att vinna nästa val”. Han ställer sig frågan om Baylan är den person ”som kan leda partiets valarbete och samtidigt styra partiets ansikte utåt”.

    Håkan A Bengtsson på Dagens Arena konstaterar att ”Baylan tar över med osäkra framtidsutsikter”, och menar att socialdemokratins två stora utmaningar är att blåsa nytt liv i partiet och att ”hitta en politisk formel för 2000-talet”.

    * * *

    PS: Kopplat till ovanstående rekommenderas Fokus artikel Sveket mot Sahlin.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Den demokrati(s)ka processen"

     

    Blogger Bengt Nilsson, sosse skrev... (27 februari, 2009 12:37) : 

    Jag hoppas verkligen att han inte mäter sig med denne Schlingman som från sin von-obenposition cyniskt ser ned på och skapar omedmänsklig utanförskapkänsla hos både sjuka, arbetslösa, arbetare och pensionärer!
    Sedan kan man mellan raderna tro att du börjat nån slags "mosa-ibrahim"-kampanj alla redan?

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 februari, 2009 15:14) : 

    Har läst artiklen i Fokus som du rek. mycket intressant. Innehållet är väl inte helt förvånande, men visar väl på ett tydligt sätt hur tufft Sahlin har det i sitt parti. Jag tror också att just det kommer kraftigt bidra till att sossarna inte kommer klara av att vinna valet 2010. Alliansen har en fördel av detta.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 februari, 2009 10:47) : 

    Bengt, jag tror inte Victor Bernhardtz önskemål handlade om de personliga egenskaper Schlingmann respektive Baylan må besitta. Inte heller tror jag att han efterlyser en moderat till posten som s-partisekreterare. Om du läser det han skriver så handlar det nog mer om en kampanjinriktning, och där har ju onekligen de nya moderaterna visat sig effektiva. Där kan nog s lära sig en del.

    Och det du tror dig kunna läsa mellan raderna har du missförstått. Jag har inte det minsta emot Ibrahim Baylan. Jag har träffat honom många gånger och fått ett väldigt positivt intryck. Däremot blev jag, och nog rätt många med mig, överraskade över hans nya uppdrag. Jag håller tummarna för att han ska kunna komplettera Mona Sahlin på ett bra sätt och kombinera utmaningen att förnya partiet och vinna valet 2010.

    Kent, jag tror absolut inte att det är kört än - men utmaningen är onekligen tuff.

     

    Anonymous Anonym skrev... (01 mars, 2009 15:20) : 

    Utan att ha det minsta emot Baylan, så blev jag oerhört besviken, då jag trodde att Håkan Juholt i det närmaste var självskriven.
    Håkan Juholt har något som jag än inte sett hos Ibrahim Baylan, nämligen en enorm utstrålning och en förmåga att trollbinda sina åhörare. Jag hoppas jag har missbedömt det hela och att Baylan blir så bra, som han beskrivs från några håll.
    MVH
    Christina

     

    kommentera