Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, februari 23, 2009

    Den motsägelsefulla opinionen

    Det går knappt en vecka mellan de sinsemellan motstridiga uppgifterna om opinionsläget. Häromdagen talades det om ett fortfarande stort övertag för oppositionen. I dag kommer siffror från Skop som tycks visa att detta övertag nästan smält bort.

    Sverigedemokraterna fick enligt Novus Opinion stöd av 4,1 procent. Skop menar att partiet med 2,7 procents väljarstöd tvärtom står längre bort från en plats i riksdagen än på flera månader.

    Enligt Skop är det nu bara 2,5 procentenheters skillnad mellan det regerande borgerliga blocket, som stöds av 46,4 procent, och de tre oppositionspartierna som får 48,9 procent.

    Bäst förefaller det i denna mätning gå för moderaterna som utmålas som ”den ekonomiska krisens vinnare”, och på ett halvår gått upp från 22,4 till 27,5 procents väljarstöd.

    Ingen förändring sedan Skops förra mätning är statistiskt säkerställd, bör nog tilläggas.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Den motsägelsefulla opinionen"

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2009 12:34) : 

    Jonas tror du själv på att SD endast har 2.7% dvs mindre än 2006 val? Jag tvivlar starkt, men vad säger du om detta..nyfiken.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 februari, 2009 12:40) : 

    "Antiism", läs kommentarsreglerna: presentera dig om du vill skriva här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2009 13:06) : 

    Ja jag missade det, ursäkta. Men detta förringar inte min fråga till dig eller hur?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 februari, 2009 13:15) : 

    Jorma, jag ställer mig rätt skeptisk till Skops mätningar generellt. Sd har nog en skaplig chans att ta sig in i riksdagen 2010 - om inte avslöjande reportage som detta och detta sätter stopp för det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2009 13:35) : 

    Ja där är vi överens. Personligen så ser jag mer sifo som en aning mer fingervisande, och det har jag gjort även när det gått dåligt för SD. Den ena länken fungerade inte men jag förstår helt vad du menade och det kan jag även ge mitt medhåll till. Tack för svaret.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 februari, 2009 13:43) : 

    Skumt. Den första länken skulle gå hit: http://aftonbladet.se/nyheter/article4475691.ab

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2009 13:58) : 

    Hade missat detta i Aftonbladet. Nej Jonas jag tror inte detta skulle vara negativt jag känner till (s) representanter i norrländska kommuner som har betydligt hårdare syn (jag omnämner gärna dessa i mejl till dig). Sedan att de skriver att det skulle vara stor splittring inom SD tror jag inte heller på i den form som AB menar. Att folk har olika uppfattningar om saker är inget ovanligare inom SD än vad det är i samtliga andra partier, och det är säkert även du medveten om Jonas. Vi vet ju båda att det för en tid sen bråkades vilt emellan sossarna där även du var inblandad. ABs senaste "objektiva" inlägg om SD är snarare en reflektion på att inte Jan Guillou kom med en smaskig smutskastning utan höll sig till en professionel journalistik...något som löjeväckande wallraffare borde ta lärdom utav.

     

    Blogger Tobias skrev... (23 februari, 2009 14:34) : 

    Skops undersokningar har minst osakra och liknar mest riksdagsresultaten.

    Dom ringer pa kvallarna dqa folk ar hemma och gor inte som Demoskop och fragar vilket parti som dom ogillar minst och satter deras rost pa dem.

    Men a andra sidan sa tror jag inte man kan helt lita pa opinionsundersokningar. Mycket ar ju pa grund av temporart missnoje.

    Men med Mona i spetsen for SAP och det nya samarbetet sa ar jag inte forvanad over att det gar daligt.

    Det kommer ga annu varre i valet for vanstern an forra. Folk vill inte se ett samarbete med V i hogerfalangen i S och samma med vansterfallangen i V.

    Nar debatten kommer i gang infor valet kommer det vara latt for hogern att plocka poang i fragorna som vanstern ar kluvna i. Ekonomi, social valfard och privatiseringar.

    Aven om jag ar liberal hoppas jag nastan lite pa att vanstern vinner pga integritetsfragorna. Men jag tror inte pa sa mycket skillnad anda.

    Vinner sossarna sa kommer dom aldrig fa tillbaka fortroendet igen efter bara en mandatperiod i samarbete...

     

    Blogger Micke skrev... (24 februari, 2009 07:17) : 

    När det gäller Sd:s chanser att nå Riksdagen så tror jag att "Skamprocenten" hos Sd spelar stor roll.
    Med "skamprocenten" menar jag alla som skäms för att rösta på Sd och som aldrig skulle erkänna detta officiellt och inte heller till ett opinionsinstitut.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2009 09:44) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2009 18:14) : 

    Denna ovanliga och mycket uppmuntrande oppinionsundersökning har ett litet fel i sig. De har nämligen inte ställt frågan "vilket parti skulle du rösta på...?", utan istället frågat "vilket parti i riksdagspolitiken tycker du bäst om?"

    Eftersom SD inte deltar i riksdagspolitiken, får de givetvis ett lägre resultat än normalt. Dock väljer SKOP att ta med SD, vilket tyder på att de vill fuska lite...

    Dessutom är det inte säkert att man faktiskt RÖSTAR på det parti man tycker bäst om. Det finns nog en liten grupp som tycker bäst om (M), men röstar på (S) av gammal vana.

    Så nu vet du hur det står till med denna oppinionsundersökning.

     

    kommentera