Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, februari 25, 2009

    Tankesmedja 2.0

    Jag har flera gånger här på bloggen skrivit om Arbetarrörelsens tankesmedja, som jag har ett lindrigt sagt kluvet förhållande till.

    Å ena sidan är jag glad att socialdemokratin och fackföreningsrörelsen faktiskt avsätter pengar åt idéutveckling. Och det är onekligen genomgående kloka människor som jobbar med verksamheten. Å andra sidan är jag bedrövad över att s och LO inte vågar ge tankesmedjan mer fria tyglar, att man valt ett hopplöst namn, att man har en webbplats som ser ut att vara ihopsnickrad omkring 1995 och att man är så dåliga på att nå ut med sin verksamhet.

    I LO-Tidningen intervjuas tankesmedjans utredningschef Anne-Marie Lindgren och hon kommenterar det faktum att näringslivets Timbro syns oftare i tv-sofforna med att Timbro ”har oerhört mycket mer pengar”. Dessutom menar Lindgren att det i medievärlden finns ”en stark beröringsskräck för något som har partipolitisk koppling” och därför hellre väljer ”en ledarskribent från Aftonbladet” som motpart till en Timbro-representant i olika debatter.

    Jag tror inte att det håller som förklaring.

    Med all respekt för Anne-Marie Lindgren och hennes kollegors klokskap så handlar det nog tyvärr också om tv-mässighet. De gånger jag sett företrädare för Arbetarrörelsens tankesmedja i panelsamtal på ABF och på tv så är det påtagligt hur svårt man har att formulera sig kort och begripligt.

    Visst, jag är en varm vän av att resonemang kan ta tid att utveckla – inte minst när det gäller komplicerade frågor. Men tänkande har sin tid och kommunikation sin. För att dra en klassisk parallell så kan man antingen nöja sig med att vara en klok filosof eller likt en sofist också förmedla sin visdom till andra.

    Timbro har en större frihet gentemot sina finansiärer och ger sina företrädare mer utrymme att tänka fritt. Därför är de mer tacksamma att bjuda in till tv-soffor och andra sammanhang. De är inte fullt så förutsägbara och är i regel duktiga på att formulera sig effektivt.

    Detta skulle jag önska att också det socialdemokratiska partiets och fackets tänkare fick möjlighet att bli bättre på.

    I intervjun säger Anne-Marie Lindgren vidare att hon tycker att ”hela arbetarrörelsen hamnat på efterkälken när det gäller nya medier”, och alltid när hon möter lokalt partifolk undrar hon hur deras hemsida ser ut.
 Detta låter smått komiskt när man tittar på tankesmedjans egen webbplats.

    Den ser som sagt ut att vara byggd för ganska länge sedan. Den saknar interaktionsmöjligheter i form av exempelvis en plats att kommentera texter som publiceras. Den saknar också RSS-flöde, vilket gör att man inte kan följa uppdateringar på webbplatsen med mindre än att man får förlita sig på det nyhetsbrev som skickas ut.

    Lindgren säger sig vara mer förtjust i YouTube än tv-soffor, eftersom den förra ”är som ett öppet torg där spännande samtal är möjliga”. Ändå lyser videoklippen med sin frånvaro på sajten.

    Jag skulle kunna fortsätta, men det jag nu skrivit känns deprimerande nog. Min slutsats är att Arbetarrörelsens tankesmedja är i akut behov av en kommunikationsstrategi – och i en sådan bör ingå en snabbuppgradering av webbplatsen till lite mer av 2.0 än dagens knappa 0.75.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Tankesmedja 2.0"

     

    Anonymous Mats Larsson skrev... (25 februari, 2009 07:49) : 

    Söker du arbete?
    Är inlägget en arbetssökan?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 februari, 2009 09:23) : 

    *haha*

    Tror knappast att jag skulle vara välkommen...

     

    Anonymous markmedia skrev... (25 februari, 2009 09:45) : 

    "Tror knappast att jag skulle vara välkommen..." Kanske skämtsamt sagt men för mig är det pudelns kärna. Taket är för lågt och kopplingen till S för stark för att den ska tas på samma sätt som Timbro.
    En av de viktigare läxor vi har lärt av sociala medier är att men förlorar kontrollen över konversationen. Och konversationen bli bättre för det.

    Vi behöver en vänsterns tankesmedja som är valfinansierat och bred, nu mer än nånsin.

     

    Anonymous Sandro Wennberg skrev... (25 februari, 2009 11:37) : 

    En liten kommentar från min horisont.

    Money talks! Svenskt Näringslivs "think tanksfär" med Timbro i spetsen har stora resurser.

    Stiftelsen Fritt Näringsliv som är Timbros huvudman hemlighåller dock hur stora resurser organisationen har. Det enda som är känt är att stiftelsen fick 300 miljoner kronor av Svenskt Näringsliv för några år sedan. Det är inte lite pengar. Bara avkastningen på kapitalet räcker en bra bit för löpande kostnader...

    På Timbro jobbar enligt deras egen uppgift 21 personer. http://www.timbro.se/medarbetare

    Jämför det med Arbetarrörelsens Tankesmedja som har 2-3 medarbetare.

    På 21 personer ryms det både webbredaktörer, kommunikationschefer och projektledare för idéutveckling, förlagsverksamhet osv. Då är det lite enklare fördela uppgifter. De som är specialiserade på idéproduktion jobbar med det, de som är specialiserade på kommunikation jobbar med det.


    Sandro

     

    Blogger David Thulin skrev... (25 februari, 2009 12:01) : 

    Sando,

    Med all respekt för att de nya medierna inte inneburit mindre arbetsbörda (utan tvärtom) så vill jag hävda att det behövs 21 anställda för att klä om en webbplats.

    Dom lyckas ju faktiskt pumpa ur sig ganska mycket innehåll - och t.ex. Wordpressmallar finns det gott om.

    Och utan att nödvändigtvis hålla med om det mesta som skrivs där så får jag nog säga att innehållet dateras av daterat utseende och funktionalitet.

    Tack och lov står det iallafall inte "copyright 2006" i foten. :)

    David Thulin

     

    Blogger David Thulin skrev... (25 februari, 2009 12:03) : 

    Det där med copyright ... Jonas? ;)

    David

     

    Blogger Emil skrev... (25 februari, 2009 13:59) : 

    "Money talks! Svenskt Näringslivs "think tanksfär" med Timbro i spetsen har stora resurser"

    Jodå så att...vi upptäcker ju vid varje val och varje strejk hur stora resurser (S)-anslutna fackföreningar har. Problemet lär alltså inte vara tillgång till resurser utan vad man väljer att lägga dem på. Uppenbarligen tolkar S-sfären det som att valaffischer är bättre på att nå ut till deras väljare än vad tankesmedjor är.

     

    Anonymous Sandro Wennberg skrev... (25 februari, 2009 15:27) : 

    Emil, vad händer om du har fel om vem som la mest resurser på affischer och annonsering förra valet?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 februari, 2009 16:18) : 

    Mark, betydligt mer fristående än A-rörelse tankesmedjan är ju Arenagruppen. Där finns också ett betydligt fräschare tänk när det gäller bruk av webb/sociala medier. De skulle dock behöva mer ekonomiska muskler.

    Sandro, visst är det så att Timbro har mer pengar. Jag påstår inget annat. Men pengar är inte allt. Minns den senaste folkomröstningskampanjen.

    David, problemet är väl att gänget på tankesmedjan hittills inte prioriterat nätet och andra kanaler att nå ut. Man har förlitat sig på att Anne-Marie Lindgren och de andra lockat folk till ABF- och partimöten runt om i landet. Och det har de gjort. Men då bara nått redan frälsta.

    Emil, nu har väl förvisso arbetarrörelsens ekonomiska styrka minskat en del de senaste åren - men visst handlar det om prioriteringar. Och jag tvivlar nog inte på att valaffischer är ett effektivt sätt att nå ut på. Men det är skillnad på valrörelse och långsiktig opinionsbildning. S är bra på det förra men sämre på det senare.

     

    Blogger Arvid skrev... (25 februari, 2009 22:09) : 

    "YouTube [...] är som ett öppet torg där spännande samtal är möjliga”

    Haha... snarare väggen på en offentlig toalett än ett torg.

    Har tankesmeden ifråga någonsin läst kommentarerna på Youtube?! ;D

    Och pengar kan ju inte vara ett problem. Arbetarrörelsen har ju hur mycket som helst. Man har fackavgifter, äger företag, Metall har eget finansbolag och till och med ett private equity-bolag och så vidare.

    Det handlar nog snarare om centralism och en rädsla för att lämna i från sig makt och inflytande till folk man inte har full kontroll över.

    En sån inställning kväver dynanism, delegering och nytänkande och är (vågar man säga det?) ett genomgående tema i allt som har med socialism att göra, från de svenska sossarnas syn på tankesmedjor till Sovjetarméns befälsstruktur.

     

    Anonymous Friskytten skrev... (25 februari, 2009 22:56) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 februari, 2009 06:14) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    kommentera