Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, juni 16, 2005

    Ett klargörande om riksdagsledamöterna

    En god vän till mig, Pär Henriksson, har reagerat på det jag skrivit (här och här) om att riksdagsledamöter inte bör låta sidouppdrag gå ut över just uppdraget som folkvald riksdagsledamot. Jag har också fått en del läsarkommentarer om detta. Låt mig därför förtydliga vad jag menar.

    Jag har aldrig påstått att riksdagsuppdraget är ett jobb eller bör betraktas som ett sådant. Tvärtom har jag varit noga med att betona att det handlar om ett förtroendeuppdrag, rent av ett av de viktigaste vi har i Sverige. Och just därför tycker jag att det är så viktigt att dem vi anförtror lagstiftningen och styret av vårt land ägnar detta uppdrag all den tid och energi det kräver. Med det sagt så behöver det inte vara fel att riksdagsledamöter försöker behålla kontakten med verkligheten utanför riksdagshuset genom t ex diverse föreningsaktivitet etc. Men detta bör inte få gå ut över riksdagsuppdraget. Och nej, jag tycker inte heller det är rimligt (som Pär upplyser om) av riksdagsledamöter från något parti att låta sig etiketteras som att vara någon annans folkvalda än just väljarnas. Byggnads utser inga riksdagsledamöter. Inte heller Timbro.


    Kommentarer om "Ett klargörande om riksdagsledamöterna"

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 juni, 2005 14:20) : 

    Ja, jag tycker nog att uppdraget som folkvald - i riksdagen, landstinget, kommunen, Europaparlamentet etc - är något i grunden annorlunda än ett jobb. Villkoren är till att börja med helt annorlunda. Dessutom väljs du som folkvald, och är därmed ansvarig inför folket, till skillnad från ett jobb där du anställs av en arbetsgivare, och ansvarar inför henne/honom.

     

    Blogger Eric Sundström skrev... (16 juni, 2005 15:34) : 

    Jonas, vad tycker du om att Mats Odell tar emot 100 000 för att rösta rätt i riksdagen när det ska röstas om flygets framtid? Läs mer på www.s-studenter.se.

     

    Ett klargörande om riksdagsledamöterna'">kommentera