Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juni 14, 2005

    Fler reagerar på extraknäcken

    TT och DN har tidigare uppmärksammat det som Aftonbladet skrev om nyligen (och jag bloggade om här), om riksdagsledamöternas lönsamma - och rimligen tidskrävande - extraknäck vid sidan av sina uppdrag som folkvalda. Helena Markstedt har skrivit ett bra blogginlägg om detta. Jag kräver verkligen inte, som en del av de som kommenterat mitt tidigare inlägg om detta tycks tro, att riksdagsledamöter inte ska kunna ha sidoinkomster vid sidan av sitt uppdrag. Men det ska redovisas öppet. Och självklart inte tillåtas ta så mycket tid i anspråk att det går ut över det arbete som folkvald kräver.

    Läs också gärna vad Dico på "Rättvis och balanserad" skriver om det här.


    Kommentarer om "Fler reagerar på extraknäcken"

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 juni, 2005 20:55) : 

    Det är trist att du inte tillåter kommentarer på din blogg (rädd för mothugg?), så i stället får jag ta det här,

    "K" skriver "det är ett förtroendeuppdrag att sitta i riksdagen och inte ett jobb". Jag håller helt med, och har inte heller påstått något annat. Tvärtom skrev jag uttryckligen om "uppdraget" som folkvald riksdagsledamot.

    "K" skriver också att om en riksdagsman "vill spendera hela sin mandatperiod med att besöka dagis, skolor och annat och knappt närvara i riksdagen är det formellt sätt ok", vilket förvisso stämmer. Men jag menar att vi som väljare, ibland med hjälp av medierna, har rätt att utkräva ansvar av våra folkvalda också mellan valen. Riksdagsledamöterna representerar ju ändå oss alla, inte bara dem som röstat på just dem. Jag har heller inte sett någon opinionsundersökning som tyder på att väljarna tycker "att det är ok att Peter Althin är advokat vid sidan", och skulle en sådan undersökning göras så är jag nog snarare ganska säker på att den skulle visa att väljarna vill att riksdagsledamöterna ska ägna riksdagsuppdraget maximal tid.

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 juni, 2005 23:31) : 

    Jag har däremot sett opinionsundersökningar som säger att de hellre ser Reinfeld som statsminister än dr Persson. And yet... there he is, pompous as ever... Vad menar du? Att vi skall ersätta val med opinionsundersökningar? Det är väl knappast någon hemlighet att Althin är advokat?

    Utkräver ansvar gör vi vart tredje år i demokratiska val, inte genom någon internetenkät på aftonbladet. Allt annat skrik om avgång är bara ett politiskt spel. Hur många vill tex att Freivalds skall avgå? Egentligen? Knappast oppositionen - de trivs säkert med henne som mål. Sossarna - förmodligen av kvalitativa skäl, men det skulle se illa ut. V och mp - troligen.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 juni, 2005 07:31) : 

    Herr/fru/fröken anonym: jag skrev inte något om att någon borde avgå. Jag skrev att väljarna har rätt att utkräva ansvar, och ansvar kan man som folkvald ta t ex genom att följa uppmaningen om att redovisa sina sidoinkomster, och ägna riksdagsuppdraget all den tid det förtjänar.

    K: okej, jag köper invändningen om vilka riksdagsledamöterna representerar. Men jag menar ändå att man som riksdagsledamot har ett större ansvar än enbart gentemot sina egna väljare. Och visst kan även t ex obetalda förtroendeuppdrag, föreningsmedlemskap, släktband etc påverka en människas omdöme och beslutsfattande. Jäv är knepigt. Men för dig libertarian (?) torde väl ändå de ekonomiska faktorerna väga tyngst?

     

    Fler reagerar på extraknäcken'">kommentera