Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, juli 31, 2005

    Jag heter Morian.

    Läser i SvD om svenskar med utlandsklingande namn som känner sig tvingade att byta namn för att överhuvudtaget få komma på anställningsintervjuer. Det gör mig så förbannad! Själv har jag råkat ut för ett antal originella uttalsförsök av mitt efternamn, några missförstånd/försvenskningar ("Mogren?") men ytterst få fall diskriminering. Åtminstone som jag är medveten om. Det har hänt att jag beställt taxi i namnet Andersson, mest för att jag inte orkat bokstavera ("M som i Martin, O som i Oskar..."). Men, som sagt, jag har klarat mig undan diskriminering. Jag kan inte ens föreställa mig förnedringen i att tvingas ge upp något så betydelsefullt för den egna identiteten som sitt namn för att bli accepterad i samhället.


    Kommentarer om "Jag heter Morian."

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 juli, 2005 13:32) : 

    Jag håller med dig naturligtvis. Det är en skamlig diskriminering. Men i stället för att betrakta de drabbade namnbytarna som 'förnedrade' som du verkar göra tycker jag att de är ganska smarta typer som gör vad de kan för att "beat the system." Bra att det går men sorgligt att det skall behövas s.a.s. Och kanske går det att byta tillbaka senare?

    Vänligen

    Bengt O.

    När jag ändå har ordet

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 juli, 2005 15:07) : 

    Under min fantastiska idrottskarriär var det alltid lika kul att höra hur den lokala announcern skulle uttala 'Morian'. Några klassiker är "Moojan", "Mårrjam" och såklart "Muchan". Förstår inte the big fucking deal?

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 juli, 2005 15:30) : 

    Att byta namn borde inte påverka något nämnvärt då en intervju ändå visar ens talbrytning och utseende. Själv har jag haft stora problem med albanska ungdomar och hur många av de utlänningar tror ni att jag kommer att ta in på mitt företag om jag startar något?

    Dagens ungdomar kommer nog vara mer försiktiga än dagens företagare. Möjligen. Möjligen inte.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 juli, 2005 15:43) : 

    Daniel: det påverkar såtillvida att en Daniel, en Jonas eller en Alexander har större chans att öht få komma på en intervju än en Nabil, en Naseer eller en Muhammed. Och om det där visar sig att man har en brytning som arbetsgivaren tror kan ställa till problem i jobbet, fine. Men då har man åtminstone fått chansen och slipper sorteras bort redan i ansökningsfasen pga sitt namn. F ö förstår jag inte riktigt vad du menar med "stora problem med albanska ungdomar". Menar du att du inte skulle anställa "utlänningar" öht pga att du haft "stora problem med albanska ungdomar"?

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 juli, 2005 18:39) : 

    Jag var nog lite oklar där tror jag, mitt misstag. Jag skulle inte anställa utlänningar överlag med tanke på de problem jag haft erfarenhet av under min skoltid. Det har mest varit albaner som ställt till med problem, gruppvis. Dock borde jag kanske inte dra alla över samma kamm men jag har svårt att inte göra det.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 juli, 2005 18:59) : 

    ...och med "utlänningar" menar du a) utländska medborgare, b) svenskar med någon form av utländsk bakgrund, c) svenskar med någon form av albansk bakgrund, eller d) något helt annat?

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 juli, 2005 21:55) : 

    Tror jag väljer d) för enkelhetens skull. Dvs alla med utseende att komma från balkan. Vilka har varit de som orsakat större delen av de problem jag varit med om. (Jag är väldigt tolerant mot andra religioner, kulturer och grupper även om jag här har hamnat lite på djupt vatten...faktiskt.)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 augusti, 2005 07:25) : 

    Trist för dig som låter erfarenheter från ett - rimligen - fåtal individer gå ut över ett betydligt större kollektiv.

     

    Jag heter Morian.'">kommentera