Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juli 12, 2005

    Sådana sossar görs inte längre

    Via Lotta Grönings blogg läser jag i GP om Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande och gruppledare för socialdemokraterna i Göteborg - allmänt känd som stadens "starke man". Det är en besviken och förbannad Johansson som uttalar sig i GP. Det sägs att han överväger att lämna sin plats i socialdemokraternas högsta ledning till följd av regeringens hantering av försvarsbeslutet och nedläggningen av Älvsborgs amfibieregemente, Amf 4.

    Gröning skriver att "det är en hård kritik på partiledningen som det socialdemokratiska kommunalrådet i Göteborg levererar", men tycker samtidigt inte att "hans kritik [är] särskilt uppseendeväckande". Och som en kommentar till det Johansson säger om att Göteborg är viktigare än partiet skriver Gröning: "Fler borde tänka i dessa banor". Och visst, jag uppskattar politiker som sätter sina väljare och den dagordning man själv gått till val på framför partilinjen - men försvarspolitik får aldrig bli regional- eller arbetsmarknadspolitik. Jag påstår verkligen inte att jag är särskilt kunnig i försvarsfrågor, men jag tycker att det är märkligt att det i debatten om nedläggningen av ett antal regementen i Sverige - en anpassning till ett radikalt förändrat försvarspolitiskt läge i vår del av världen - ytterligt sällan hörts militära skäl för bevarandet av nedläggningshotade regementen från dess försvarare.

    Men det vore trist att mista Göran Johansson i politiken. Han har - sin ledarstil till trots - varit ett salt i debatten.


    Kommentarer om "Sådana sossar görs inte längre"

     

    Blogger paradox55 skrev... (12 juli, 2005 20:38) : 

    Om inte försvarspolitik får bli regional politik.

    Varför lägger man i så fall ner helikopterdivisionen på Berga och flyttar den till Linköping?

    Det är ett regionalpolitiskt beslut om något. Helt absurt.

    Helikopterdivisionen räddade många liv vid Estonia. Skulle samma händelse ske när den är nedlagd kommer fler att dö.

    Ja, jag hade anhöriga ombord som dog. Trafiken i östesjön ökar och det behövs en helikopterdivision nära kusten inte i Linköping.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 juli, 2005 20:46) : 

    Nej, vad som i så fall behövs är en räddningstjänst/kusträddning med helikoptrar och resurser att rädda människor i nöd - som vid Estoniakatastrofen. Det är inte ett argument för en militärt motiverad helikopterdivision.

     

    Blogger paradox55 skrev... (13 juli, 2005 15:21) : 

    Vari ligger motivationen säkerhetsmässigt att förlägga den i Linköping? Förläggning av helikopter divisionen på Berga måste ju vara att försvara Stockholms skärgård.

    Vilka ska försvara den nu? Bara amfibietrupperna som förläggs på Muskö?

    Vem ska stå för kusträddning/räddningstjänst? När kommer den att stå klar att kunna rädda överlevande för eventuell katastrof i skärgården?

    Nej jag tycker inte flytten till Linköping är så genomtänkt. Vad skyddar man i Linköping? Varför flyttar man den dit? Kan det ha att göra med diverse nedläggningar i Linköping att göra? Ericsson la väl ner en massa arbete i Linköping. Märkligt sammanträffande att man strax efter beslutade om flytten av Berga...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 juli, 2005 15:47) : 

    Som jag skrev så påstår jag verkligen inte att jag är särskilt kunnig i försvarsfrågor. Det är med andra ord inte min sak att motivera förläggningen av en helikopterdivision till Linköping. Min argumentation riktar sig mot de som motsätter sig nedläggningar och flyttar av regementen av regional- och försvarspolitiska skäl. Det verkar inte du göra, så du behöver inte känna dig träffad.

     

    Blogger paradox55 skrev... (14 juli, 2005 06:58) : 

    Nej Jonas. Jag känner mig inte träffad. Jag tycker inte man ska flytta arméförband pga regionpolitik, vilket man faktiskt verkar göra.

    Där har vi samma åsikt. Dock verkar ledningen i regeringen köpslå om regionpolitiken mot rikspolitik. Det såg vi ju när det gällde biltullar i stockholm.

    Det här beteendet inom politiken finner jag märkligt.

     

    Sådana sossar görs inte längre'">kommentera