Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, januari 11, 2006

    Lovande ny amerikansk statschef

    Ett dygn senare än alla andra i bloggosfären (känns det som) såg jag i går den två första avsnitten av "Commander in chief". Och omskriven har den nya serien sannerligen blivit.

    Egon Motwhalls skriver:
    "Såvitt jag kan bedöma efter de första avsnitten var den en ganska urvattnad version av (den utmärkta serien) The West Wing: mindre drama och politik, mer familjerelationer. Det verkar som om serien riktar sig mot det lite dummare, politiskt ointresserade medelklassegmentet – ni vet de som vill låtsas vara informerade men som egentligen inte orkar med att hantera alltför mycket kontroversiella frågor under bästa sändningstid."

    Fredrik R Krohnman på "BloggDizz":
    "Efter två avsnitt är jag torsk. Kär. Det här är det bästa som hänt svensk tv sedan West Wing hittade hit. Det är något sjukt sexigt över kvinnor med makt. Thelma, eller Mac, tar rollen som ledare av den fria världen med handfast John Wayne-grepp."

    Johanna Nylander på "Frihet, Fildelning och Feminism":
    "Jag blev kär i serien redan under det första av gårkvällens två avsnitt. Det finns inte många riktigt starka kvinnor i fictionens värld, och ännu färre där världens mäktigaste människa är en kvinna. Att seriens huvudroll tar och ger en rejäl spark till alla fördomsfulla slem, gör den bara till ännu större ögongodis att titta på."

    Eric Sundström:
    "Too early to tell if it can match The West Wing, of which I have been enjoying six full seasons... But my first gut reaction was that Commander in Chief will be somewhat more shallow/less nerdy/less party political than the West Wing."

    Pär Henriksson på "Södertankar":
    "Tyvärr levde den inte riktigt upp till mina - kanske alldeles för höga - förhoppningar. Geena Davies är hyfsad i huvudrollen och grundidén med en kvinnlig president är positiv. Tyvärr räcker vare sig Davies eller könstvisten till för att lyfta ett i grunden för tunt manus. Det blir inte tillräckligt spännande och jag kommer på mig själv med att sitta och störa mig på orealistiska händelser och replikväxlingar. En jämförelse med första avsnitten av 'West Wing' är ofrånkomligt och faller inte ut till fördel för 'Commander in Chief'."

    Michael Silkesjöö:
    "Jag tror dock att en tv-serie som Commander in chief kan få fler kvinnor att känna att det är inte omöjligt att nå toppen. Jag tycker att Commander in chief andas mycket 'kvinnor kan och kvinnor ska fram'. Det är bra och jag hoppas att Margot Wallström inspireras av serien!"

    Kjell Häglund på "Weird Science":
    "Själv tycker jag om serien. Den har en skådespelaruppställning i elitklass och bygger upp en briljant rivalitet mellan Geena Davis och Donald Sutherland. Den är inte alls så ytlig som många velat göra gällande, tvärtom lyckas den väl i att balansera både storpolitiken och det småaktiga rävspelet mot relationspsykologin och familjeskildringen. Det märks att producenten Steven Bochco lagt serien i bröstfickan närmast hjärtat."

    Det kan tilläggas att såväl Kjell Häglund som 43 minuter tror att serien kommer att floppa i Sverige, inte minst på grund av konkurrensen från TV3:s "Prison break". Men enligt Mediamätning i Skandinavien, MMS, såg 670 000 tittare premiäravsnitten av "Commander in chief", medan bara 560 000 såg "Prison break" som gick samtidigt. Det är visserligen en ökning för "Prison break" jämfört med förra veckan, men jag tror ändå "Commander in chief" kan fortsätta locka tittare. Jag blev själv riktigt imponerad över de två första avsnitten, även om jag givetvis instämmer med dem som påpekar att "West wing" kräver betydligt mer av tittarna. Storartade skådespelarinsatser från tungviktare som Geena Davies, Donald Sutherland och Peter Coyote. Kul också att se min gamle favorit Bruce Boxleitner i en biroll som icke-vicepresidentkandidaten Tucker Baynes. För mig blir det "Commander in chief" som gäller på måndagskvällarna!


    Kommentarer om "Lovande ny amerikansk statschef"

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (11 januari, 2006 12:57) : 

    Men var det Bruce B??? Jag var såååå förälskad i honom när han var Luke!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 januari, 2006 14:06) : 

    Jajamen! Kolla in imdb.com.

     

    Blogger Daniel Andersson skrev... (12 januari, 2006 14:37) : 

    Jag måste säga att CiC verkar vara en väldigt intressant serie. De första två avsnitten imponerade även på mig.

     

    Lovande ny amerikansk statschef'">kommentera