Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, januari 05, 2006

    Jodå, jag är läskunnig

    [Varning för metabloggning]

    Bloggaren KAS har skrivit ett ganska långt inlägg där han påstår en massa saker om mig. Jag funderade länge på om jag skulle besvara det, och har till slut bestämt mig för att göra det. Jag är trots allt delvis skyldig till åtminstone en av anklagelserna, nämligen att jag underlåtit att ta bort en kommentar han skrivit på min blogg. Nedanstående har jag nu skrivit som en kommentar till KAS text om mig, publiceras även här "för kännedom":
    Wow. Var ska jag börja? Är det ens mödan värt? Jag gör ett försök, så får vi se...

    Det står dig naturligtvis fritt att kalla mig "snorhyvel" och andra kränkande tillmälen, även om jag inte riktigt begriper vad ont jag gjort för att dra på mig din ilska. Och visst kan du referera till mig som "en ganska ung bloggare"; allt är ju trots allt relativt och jag fyller inte 34 förän om en dryg månad. Läskunnig är jag däremot, och gillar inte att bli felciterad. Inte heller raderar jag kommentarer och länkar "hej vilt". Däremot plockar jag bort uppenbar reklamspam, rasistiska, homofoba och sexistiska kommentarer samt - i undantagsfall - kommentarer som inte alls har med inlägger det det är skrivet under att göra. Det är min blogg och jag väljer därför själv vilka kommentarer jag tycker är okej och inte. Jag försöker dock vara generös och låta det mesta stå kvar. I mån av tid svarar jag också ofta på kommentarer.

    Du påstår att jag "ofta" motiverar raderade kommentarer med "kommentaren hade inte ett förbannade dugg med inlägget att göra" samt ibland arrogant skriver "jag har ju varnat Dig tidigare". Jag har letat rätt på kommentaren du syftar på (http://promemorian.blogspot.com/2005/12/kunskapskanalen-manipulatrer.html), och där står "För övrigt gillar jag inte kommentarer som länkar till egna inlägg som inte har med saken att göra. Har varnat om detta förut." Alltså inte specifikt riktat mot dig. Beklagar om du uppfattade det som arrogant, det var inte min avsikt.

    Att jag länkar till liberaler som Johan Norberg och Håkan Jacobson beror på att jag genom min fru är bekant med dem och tycker att de skriver bra och intressant, även om jag väldigt sällan håller med dem. Jag länkar f ö till ganska många socialdemokrater också, som t ex Anders Löwdin, Eric Sundström, Helena Markstedt, Joakim Johansson, Laura Luna, Maryam Yazdanfar och Nina Unesi, för att bara nämna några. Ganska många av dem är "unga kvinnor", vad det nu har för relevans i sammanhanget. Något de har gemensamt är också att jag är personligt bekant med de allra flesta jag länkar till, något som naturligtvis påverkar urvalet.

    Det om detta. Men själva sakfrågan handlar alltså om välfärden. Jag är, och det är kanske relevant att påpeka i sammanhanget, inte längre yrkespolitiker. Jag är dock övertygad socialdemokrat, partimedlem och engagerad inom en från partiet fristående socialdemokratisk organisation (Socialdemokratiska pressföreningen). Delvis därför är tonen på min blogg lite annorlunda än den på många andra socialdemokratiska bloggar. Jag anstränger mig för att vara balanserad i det jag skriver och vill varken vara överdrivet partilojal eller onyanserat rabiat åt något håll, därav hänvisningen till att publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204. Jag är ofta kritisk mot enskilda socialdemokratiska företrädare och företeelser inom socialdemokratin. Men utgångspunkten i mitt skrivande är ändå socialdemokratisk. Jag förbehåller mig rätten att vara kritisk, därför att jag tror att idéutveckling och politiken gynnas av kritiska röster. Men jag tror självklart inte att borgerlig politik eller en borgerlig regering vore att föredra.

    Jag vänder mig också starkt emot förenklingar och antiintellektuell propaganda där ideologiska etiketter som "nyliberal" görs till slagord mot företeelser som har ganska att lite med nyliberalism att göra. För mig är borgerlig politik illa nog och behöver inte svartmålas ytterligare med missvisande etikettering.

    Jag hyser inga tvivel på att en borgerlig regering skulle innebära sämre förutsättningar för Sverige. Jag tror inte att de kan få fart på tillväxten, jag tror inte att de skulle kunna minska arbetslösheten eller bidragsberoendet och jag är rädd att de skulle få räntorna att skjuta i höjden och försvåra tillvaron för många människor genom sänkta bidragsnivåer och i vissa fall helt slopade bidrag. Men högeralliansen går inte till val på att avskaffa välfärden. Det är helt enkelt inte sant. Det de vill åstadkomma skulle dock innebära många och omfattande inskränkningar i det vi kallar välfärdssystemet. Och jag vill inte ge dem den chansen. Därför kommer jag att rösta på socialdemokraterna.

    Jag hoppas att du, KAS, och andra fortsätter göra insatser på bloggen och på andra ställen för att vi ska få ett fortsatt socialdemokratiskt styre i höst, i stället för att skriva kränkande och nedsättande om människor som i grunden tycker likadant som du - trots att vi kanske uttrycker oss olika.


    Kommentarer om "Jodå, jag är läskunnig"

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 januari, 2006 10:13) : 

    Vad jag förstår och vad som är viktigt ur min synvinkel är det tydligen så att vi har olika syn på vilka parametrar och deras vikt som ingår i välfärdsystemet. Jag gillade devisen "alla ska med" och inbillade mig att det gällde även förtidspensionärer, socialbidragstagare, sjuka och arbetslösa. Men jag kan förstå att, ty jag har själv varit ung, dessa frågor för vissa är i periferin. Som min berättelse visar kan även unga drabbas hårt, och personligen tror jag att välfärden hotas om alliansen vinner valet.
    Jag tror att vi båda vet var vi har varandra och därmed kan detta upphöra.
    /KAS

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 januari, 2006 10:31) : 

    Jag tycker fortfarande att du kunde be om ursäkt för förklenande uttryck och uppenbara felaktiga påståenden, men jag har inget intresse av att förlänga debatten och lägger nu ned.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 januari, 2006 03:48) : 

    Måste bara passa på att få tacka för en intressant och nyanserad blog. Jag håller ibland med om dina åsikter men i de flesta fall gör jag det inte. Jag uppskattar iallafall att du alltid argumenterar för dina åsikter och håller dig relativt saklig. Pajkastande bloggar finns det både till höger och vänster tyvärr.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 januari, 2006 04:34) : 

    Jonas på min blogg får du den ursäkt som du vill ha. hoppas att det räcker.


    Ursäkt

     

    Blogger paradox55 skrev... (06 januari, 2006 07:12) : 

    KAS: Dels tycker jag att du borde kommunicera direkt med Jonas och inte via blogginlägg. Dessutom borde du väl ta bort bannern om du nu verkligen ber om ursäkt.

    Sedan måste jag säga att Jonas aldrig attackerar person utan är saklig. Jag har själv sett kommentarer av typen Goddag Yxskaft från dig som inte har med saken att göra och en länk till din blogg och skulle själv ta bort kommentaren som ett försök att få trafik snarare än tillföra diskussionen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 januari, 2006 08:40) : 

    Jonas gör en begäran i sin blogg och får svaret där begäran är gjord.

    Bannern visar citat från Jonas som hans står för. Vad gäller tolkning av alliansen har jonas och jag olika åsiker.
    Ber jonas mig att ta bort bannern kommer jag att göra det.

     

    Blogger deeped skrev... (15 januari, 2006 19:00) : 

    Själv har jag försökt mig på att läsa KAS blogg men gav upp... det är nog det rörigaste jag sett på länge - både utseendemässigt och innehållsmässigt...

     

    Jodå, jag är läskunnig'">kommentera