Pop och shopping mot aids
Nyligen lanserades initiativet Product RED på World Economic Forum i Davos. Tanken med initiativet är att få stora företag (redan är American Express, Gap, Converse och Giorgio Armani med på tåget) att sälja produkter under etiketten RED och skänka delar av intäkterna till organisationen Global Funds bekämpning av hiv/aids i Afrika. Bakom RED står U2-sångaren Bono som sedan ett par år ständig gäst vid WEF och tar där alla chanser att propagera för sina hjärtefrågor, såväl inför världens mäktiga som inför pressen. Själv tycker jag att det är en briljant idé! Bono utnyttjar sitt kändisskap till mer än att sälja skivor, men han nöjer sig inte med att stå på scenen och proklamera fred och ren miljö - han skapar med RED en möjlighet för vanliga konsumenter att göra en skillnad i världen genom att shoppa. Den portugisiska fansidan u2portugal.com har lagt upp en video av ett nyhetsinslag där Bono talar om RED-kampanjen. Scrolla ner på sidan och ha tålamod medan videon laddar... (Via U2.se) |
Kommentarer om "Pop och shopping mot aids"
Det är konstigt, men jag tycker det verkar som om de svenska medierna struntar i det här forumet. Det skrivs nästan ingenting därifrån.
RS
kulturbloggen.com
Ja, jag har noterat det också. Skumt.