Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, januari 27, 2006

    Communication is shareware

    Jag gillar verkligen när kunskapsföretag som pr-byråer delar med sig av kunskap. Jag har tidigare (bland annat här och här) skrivit om Hill & Knowlton och deras seminarieserie inför valet. Ett annat generöst pr-företag är Westander som på sin sajt tillhandahåller en pr-handbok. Och häromdagen fick jag en PDF från Prime PR om valrörelsekommunikation. I denna konstateras att det bland svenska politiker finns en benägenhet att avfärda kommunikationens betydelse:
    Det är politikens innehåll som räknas, inte förpackningen, brukar det heta. Fast efter valförluster hävdas som regel det omvända; då är det inte innehållet som det är fel på, utan att partiet hade "svårt att nå ut med sitt budskap".

    I dokumentet från Prime PR slås också fast att en grundregel inom all politisk kommunikation är att begränsa sig till några enkla budskap, för att väljarna lätt ska kunna uppfatta vad de olika alternativen står för.
    Socialdemokraterna kommer i årets valrörelse att köra tre huvudbudskap:
    • Det går bra för Sverige.
    • Borgerliga regeringar misslyckas alltid med ekonomin.
    • De borgerliga partierna vill egentligen rasera välfärden.

    För den borgerliga alliansen är motsvarande tre huvudbudskap:
    • Socialdemokraterna är slut.
    • Vi är eniga och har ett program för att skapa nya jobb.
    • En borgerlig regering kommer inte att rasera välfärden.


    Kommentarer om "Communication is shareware"

     

    Communication is shareware'">kommentera