Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, januari 24, 2006

    Hetero-, metro- och homosexuella män

    I går såg jag förhandsvisningen av "Brokeback Mountain" med min syster Karin, som fixat biljetter. Förhandsvisningen arrangerades något överraskande av tidningen Café. Och jag skriver överraskande då jag, fördomsfull som jag är, inte riktigt hade trott att en film om ett homosexuellt förhållande mellan två cowboys skulle tilltala läsarna av en tidning som förvisso marknadsför sig som ett modemagasin för män - men som alltid har en lättklädd tjej i en utmanande pose på omslaget. Karin och jag hade redan innan filmen pratat lite om begreppet metrosexualitet och vad det egentligen innebär. Och om jag förstått saken rätt så antas metrosexuella män bland annat ha en ganska avspänd attityd till homosexualitet och homosexuella. Hur det nu är med den saken så påpekades det från scenen, innan filmen visades, av den tidigare Café-medarbetaren Fredrik Wikingsson (ena hälften av radarparet Filip & Fredrik) att det för bara några år sedan nog hade varit betydligt mer troligt att Café sponsrat en förhandsvisning av "Wedding Crashers" eller någon liknande film för sina läsare. Så kanske har något hänt med tidningens målgrupp. Eller så är både jag och Wikingsson bara fördomsfulla.

    Brokeback MountainCafé
    Lika som bär?

    Men hur var filmen då? Jo, väldigt bra. Otroligt vackert foto, välspelat och en hyfsat trovärdig intrig. Möjligen lite lång. En halvtimme mindre av tysta män, Wyominglandskap, tysta män, fårhjordar och mer tysta män hade nog inte skadat. Jag ska inte avslöja för mycket om handlingen, men i stora drag handlar filmen alltså om två unga män som lär känna varandra när de till häst ska fösa en stor fårhjord genom Wyoming i USA i början av 60-talet. Och som jag redan avslöjat inleder de ett förhållande av vänskap, sexualitet och kärlek. Själv fick jag vibbar av en annan väldigt bra film som nu har några år på nacken; "My own private Idaho". Även där var det två unga, snygga, heterosexuella Hollywoodhunkar (River Phoenix och Keanu Reeves) som tog en viss karriärmässig risk genom att spela homosexuella. I "Brokeback Mountain" är det i stället Heath Ledger och Jake Gyllenhaal som tar denna risk. Och mycket riktigt så sprids nu ryktet om framförallt Gyllenhaal att han skulle vara bi- eller homosexuell på riktigt, precis som det skedde för Phoenix och Reeves.

    Uppenbarligen måste det till fler filmer och gratisvisningar för läsare av Café och andra tidningar innan människor börjar sköta sig själva och inte hänger upp sig över andras läggningar.


    Kommentarer om "Hetero-, metro- och homosexuella män"

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 januari, 2006 11:29) : 

    Brokeback Mountain vill jag definitivt se. Tyvärr är den portad på en del amerikanska biografer av folk som tyckte Gibsons sadistiska och möjligen antisemitiska Passion of Christ framgår Jesu kärleksbudskap på ett bättre sätt.

    Fördomsfull om Café? Det är väl bara att titta på omslaget för att se vilken blaska det är. Jag missar gärna ev. goda artiklar inne i tidningen för att slippa pröjsa till den exploateringen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 januari, 2006 11:31) : 

    .................PS "Framför", inte "framgår".

     

    Hetero-, metro- och homosexuella män'">kommentera