Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, januari 23, 2006

    Reklam - ja tack

    Håkan Jacobson skriver om en artikel i SvD (och på N24.se) om att riksdagspartierna beräknas lägga omkring 150 miljoner kronor på reklam i valrörelsen. I tidningen konstaterar medieanalytikern Martin Jönsson att man inte bör lita på politiker som säger att reklam inte är viktigt i valrörelsen:
    Det säger de nämligen allihop. Etta på kampanjlistorna kommer alltid "möten med väljarna", sedan "de egna hemsidorna", följt av "medieuppmärksamhet kring sakfrågorna". Reklamen beskrivs i bästa fall som ett nödvändigt ont tillägg, för att förstärka budskap och mobilisera partiarbetarna.

    Håkan Jacobson skriver att reklam ofta beskrivs som försök att "pracka på" folk saker "de egentligen inte vill ha", och att det kanske är därför som partierna försöker tona ner de egna reklamsatsningarna. "En rätt märklig uppfattning", skriver Jacobson, som anser att reklam i själva verket är budskap med tydlig avsändare:
    Självklart påverkas vi, men jag har svårt att se vad som skulle vara fult med dels viljan att påverka någon (varför skriver vi och läser vi bloggar!), dels att man är fullständigt uppriktig med att både vem man är och vad man vill.


    Kommentarer om "Reklam - ja tack"

     

    Blogger deeped skrev... (23 januari, 2006 21:45) : 

    Varför blir jag så trött när jag läser såna där argument: "Reklam handlar om att pracka på folk saker de inte vill ha." Det visar väl verkligen vad politiker har för människosyn och hur de ser på sina väljare: som viljelösa, korkade offer utan egen vilja.

     

    Reklam - ja tack'">kommentera