Företag får ha åsikter - när de tycker rätt
På magasinet Neos blogg (där "kommentarformuläret är för närvarande avstängt") skriver Peter Wennblad ironiskt under rubriken "Nytänkande i Hollywood". Wennblad uppmärksammar den svenska premiären av "könsdramat" North Country och skriver att denna är "den första i en lång rad filmer från det nystartade produktionsbolaget Participant Productions" som säger sig vilja "change the world one story at a time". Till varje film som bolaget släpper lanseras också en kampanjsajt från vilken tittarna kan få reda på mer fakta och engagera sig i de frågor som filmen tar upp. Visst låter det fantastiskt smart? Och det är inga småpengar som filmbolaget rör sig med. Det handlar verkligen om påkostade produktioner med storstjärnor som Charlize Theron, George Clooney, Matt Damon, Frances McDormand, Sissy Spacek och Robert Downey Jr. Det som irriterar Neos bloggare är att filmerna tar upp så irrelevanta frågor som oljebolags bristande moral, politiska hetsjakter under senator Joseph McCarthy, växthuseffekten, absurda vapenlagar och snabbmatsindustrin. Ja, tänk så hemskt. När de i stället kunde göra positiva, upplyftande filmer om hur oerhört mycket bättre allting ständigt blir för alla människor i hela världen, om företagande och om "välmarmorerad entrecôte". |
Kommentarer om "Företag får ha åsikter - när de tycker rätt"
Bra blogg : )
Jag har inte intrycket av att Neo's blog är emot existensen av ett fimbolag som vill göra film om samhällsfrågor.
Än mindre får jag intrycket av att uppmaningen är 'Tyck som vi, eller tig!'
Däremot tenderar populärframställningar av samhälleliga kniviga frågor i bästa fall bli väldigt endimensionella, inte sällan med ganska billiga vulgära argument och knep, i sämsta fall levereras där rena nonsenssamband och -förklaringar.
Det finns dock även bra problematiseringar, tex filmen 'Traffic' om bla narkotikalagstiftningen. Fast dylika filmer har inte programförklaringar som 'change the world' ...
Personligen tycker jag filmer med syfte att leverera ett politiskt budskap är ordentligt tröttsamma. Dels för att budskapet måste föras nästan övertydligt om vem som är 'god' och vem som är 'ond' och på en nivå som ligger långt under den som ev intresserade och insatta kan förväntas ha.
Och dels (vilket följer därav) allt som oftast med med tillrättalagda argument vars huvudsakliga syfte är att appellera till känslor, vinna syumpatier och plantera antipatier, och som nästan aldrig ens bemödar sig att utmana intellektet.
Men på temat: Företagen skall tycka som vi eller tiga kan jag rekommendera följande lilla skrift:
http://www.timbro.se/pdf/Tiga-rapport.pdf
Inget litterärt storverk. Men det passar bättre under din rubrik, Jonas M, än det du faktiskt skrev!
;-)
Smaken är som baken - ibland stinker den... Filmbudskap några tycker känns tröttsamma är för andra ytterst välkomna avbrott i en stöm av mainsteammediekultur som aldrig problematiserar, aldrig ifrågasätter och aldrig presenterar några oväntade vinklingar.
Och faktum är att det var just Timbro-rappporten jag hade i åtanke när jag skrev det här inlägget och satte den rubrik jag gjorde. Uppfattningen att företag ska tycka på det ena eller det andra sättet är sannerligen inte reserverad för socialdemokratin.