Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, februari 08, 2006

    När bloggare blir groggare

    Nyligen skrev jag och undrade om vilka, om några, bloggare som kan anses ha betydelse för opinionsbildningen i Sverige. Detta med anledning av att Fredrik Wass (Bisonblogg) konstaterat att Observers lista över bloggar värda att bevaka föreföll dåligt uppdaterad. Observer har sedan dess meddelat att bevakningslistan har reviderats ett flertal gånger, men att en gammal version låg kvar ute på nätet. Observer säger sig också gärna ta emot synpunkter gällande sin bevakningslista av bloggar.

    I förra veckan kom en indikation på att bloggare ses som potentiellt viktiga opinionsbildande kanaler. S-bloggaren Urban Lindstedt fick ett brev (inget mejl...) från Sprit & Vinleverantörsföreningen med rubriken "Till dig som opinionsbildare". Syftet från Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) var förstås att få stöd för sin syn på vilka konsekvenser de höga alkoholskatterna har i Sverige. Urban skriver, utan att gå in i sakfrågan, att han konstaterar att SVL "tydligen anser att bloggarna är en opinionsbildande kraft att räkna med", samt att bloggar "faktiskt är en bra kanal för att få lite buzz i en politisk fråga".

    Jag har nu också fått ett brev från SVL, och jag kan instämma med Urban om att det är lite smickrande att kallas opinionsbildare av en så pass penningstark och inflytelserik aktör som de. Och jag tror dessutom att det är ett smart sätt för dem att arbeta på, ett som jag inte förutsåg när jag för snart två år sedan skrev en beställd artikel åt Arena om just hur alkohollobbyn arbetar och skulle kunna komma att arbeta i Sverige. På grund att jag för en tid sedan lyckades radera hårddisken på datorn så har jag just nu inte tillgång till artikeln, men jag ska göra några försök att lokalisera en kopia.

    Fortsättning följer...


    Kommentarer om "När bloggare blir groggare"

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (09 februari, 2006 22:24) : 

    Aha! Jag trodde att det var för att jag var fullmäktigeledamot. Men jag fick brevet för att jag är bloggare. Intressant!

     

    När bloggare blir groggare'">kommentera