PR-konsulterna som styr ditt liv
Hetsen mot pr-branschen – och missförstånden om vad pr egentligen handlar om – fortsätter. I påannonseringen av SVT:s "Faktum" i kväll sägs att programmet ska berätta om pr-konsulterna "som styr ditt liv". Men i själva verket verkar det snarare handla om är smygreklam. Enligt programledaren Natanael Karlsson så tar företag som vill "sälja sina grejer" hjälp av pr-byråer "för att få oss att köpa varor och trender och tro att vi valt det själva". Och på riktigt lömska sätt också. De tar nämligen "liksom sig in i hjärnan bakvägen". Visst kan man ironisera över det barnsliga anslaget. Men en del sanning finns det trots allt bakom. Det stämmer att idén bakom och finansieringen av Kanal 5:s inredningsprogram "Roomservice" står mycket riktigt måleriföretagens branschorganisation Målarmästarna, Sveriges Färgfabrikanters Förening och Svenska Målareförbundet för. Flera samverkande faktorer som pr, reklam, varumärkesplacering etc kan påverka konsumtionsmönster och efterfrågan. Målar Johnnie och Mattias med en viss röd nyans i "Roomservice" så tar den garanterat slut hos färghandlarna veckan efter. Och om Tina Nordström använder en viss exotisk krydda eller lagar en viss maträtt i tv så kommer detta bli en storsäljare på Konsum och ICA de närmaste dagarna. Och självklart finns det stora ekonomiska intressen bakom detta. Men att påståendet att pr-konsulter och reklammakare "styr ditt liv" håller knappast. |
Kommentarer om "PR-konsulterna som styr ditt liv"
Och i DN står det att "vi är offer för smarta PR-konsulter".
Snarare än något annat så tycker jag att man idiot-förklarar människor med den retoriken.
Läste just artikeln i DN och jag instämmer med dig, Ulrika. Det tycks vara bekvämt att skylla sina beslut på andra - varför inte skylla den senaste ommålningen där hemma och det nyvaknade intresset för småkakor på lömska pr-konsulter?
Men samtidigt är ju kunskapen om hur det ser ut bakom kulisserna och hur marknadsföring fungerar nästan nödvändig för att man som modern människa ska kunna fatta rimligt självständiga beslut.
Så själva programidén tycker jag verkar lovande, även om marknadsföeingen av den (sic!) hakar på offertrenden i samhället väl tungt. (Vilka makthavare är det för övrigt som har vunnit på offertrenden och kan antas ligga bakom den?)
Vad ar det annars som styr modet? Vare sig det ar klader, malarfarg eller kryddor. Vi ar ju ganska flockbenagna i Sverige..
Men PR konsulterna styr ju dit pengarna finns. Jag tror det finns klara samband mellan PR och konsumtion. Visst handlar det i slutändan om frivilliga val för konsumenten men PR konulterna är experter på att skapa "behov" och styra flocken och konsumtionen dit de vill. Varför skriver media så mycket om Poker och pokerframgångar just nu? Jo för att PR firmorna lyckats prångla ut dessa "nyheter" till olika medier. Och konsumenterna konsumerar...