Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, mars 16, 2006

    Bengt Silfverstrand och debattekniken

    Bengt Silfverstrand är en socialdemokratisk bloggare som sällan missar chansen att näpsa partivänner som avviker från Den Enda Sanna Och Rätta Vägen, det vill säga den politiska linje Silfverstrand själv för närvarande företräder. Han blogginlägg saknar notoriskt länkar, men det hindrar honom inte från att allt som oftast dissa folk från höger till vänster utan att nämna deras namn eller i vilket sammanhang det som retat upp honom nämnts. Ibland, som i dag, så nämner han namn - fast ännu utan länkar.

    Ett populärt knep som Silfverstrand gärna tar till är att vara lite sådär roligt ironiskt slängig, typ driva med folks namn. Att hänvisa till mig som "Morianen" tycker Silfverstrand är skoj, eller till Erik Laakso som "Uppsala högar(s)". Ännu roligare blir det att referera till oss som Bill och Bull. "Tihi", tänker Silfverstrand, "nu var jag riktigt vitsig".

    Det som gjort Silfverstrand irriterad denna gång är det här. När "personer som kallar sig för socialdemokrater vill subventionera hög- och medelinkomsttagares städning", då går skam går på torra land. Jajamen, han uttrycker sig faktiskt så. Men det blir ännu bättre! Att begära hjälp av skattebetalarkollektivet med betalningen av dessa tjänster är nämligen, håll i er nu; "lika långt från socialdemokratiskt solidaritetstänkande som avståndet mellan jorden och månen". Wow. Att det går att mäta sådant, och med en sådan exakthet. Silfverstrand är verkligen en man med många talanger. Men visst, har man varit styrelseledamot för Lunds Universitet, Miljöstrategiska forskningsstiftelsen, Höganäs Fjärrvärme AB och dessutom varit ersättare i styrelsen för Nordvästra Skånes Renhållnings AB, ja då snappar man nog upp ett och annat.

    Nä, alvarligt talat. Jag tycker inte att ovanstående är något gott exempel på god debatteknik, i synnerhet inte mellan partivänner. I stället välkomnar jag en öppen, seriös och respektfull diskussion om hushållsnära tjänster, vilka som bör kunna få tillgång till dem till en överkomlig kostnad och hur vi på bästa sätt kan motverka svartarbete. Jag hoppas att Bengt Silfverstrand vill delta i den diskussionen.


    Kommentarer om "Bengt Silfverstrand och debattekniken"

     

    Blogger Wille skrev... (16 mars, 2006 22:56) : 

    Men visst, har man varit styrelseledamot för Lunds Universitet, Miljöstrategiska forskningsstiftelsen, Höganäs Fjärrvärme AB och dessutom varit ersättare i styrelsen för Nordvästra Skånes Renhållnings AB, ja då snappar man nog upp ett och annat.
    Har han haft något _riktigt_ jobb som inte varit politiskt tillsatt? Sommarjobb på högstadiet räknas inte.

     

    Blogger Jonas N skrev... (17 mars, 2006 01:57) : 

    Jag gillar inte att sprida elaka rykten, men om det är sant så går det att kontrollera och då är det inget rykte.

    Blev inte B Silverstrand fälld i domstol för att ha skrivit falska insändare, hat/hotbrev och anklagelser till alla möjliga i sin kommun, och det under flera år?

    Kom ihåg detta nu i samband med Mats Lindström mfl 'mailkamanjer' ...

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 09:20) : 

    Jonas M -
    Som sagt - jag önskar dig lycka till med din kampanj. Du skulle kunna tillföra något behövligt i politikens brunnästa utnämningsnomenklatura. Och det är klart att vi här på bloggen håller ögonen vidöppna efter tecken på om du korrumperas ;-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 09:29) : 

    "Blev inte B Silverstrand fälld i domstol för att ha skrivit falska insändare, hat/hotbrev och anklagelser till alla möjliga i sin kommun, och det under flera år?"

    Överallt denne silferstrand, mig försökte han trycka ner i skoskaften ordentligt med diverse retoriska knep och jag är inte ens med i socialdemokratiska partiet.

    Men nu till det inledande citatet blanda inte in Den Gode Mats Lindströn i samma deg som herr Silfverestrand

    KAS

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 09:48) : 

    Den som vill kolla ordentligt på Silfverstrands omdöme(slöshet) kan googla lite på sånt han skrivit om krigen i forna Jugoslavien. När jag läser honom får jag i den frågan får jag känslan av att han beklagar att Milosevic greps och skickades till Haag...

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 11:05) : 

    Icke heller att förglömma. Bengt S satt som ordinarie ledamot i riksdagen i 26 år (mellan 1976-2002). Nog borde man kunna ställa högre krav på debatteknik då?

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 13:20) : 

    Trevligt att Ni till slut fått upp ögonen runt Bengt Silverstam..

    Vad ni här ovan skrivit och bedömt om honom ... har jag själv i många inlägg på S-info dragit fram.. Inte bra bar för Socialdemokraterna alls att ha liknande förmågor.

    "Blev inte B Silverstrand fälld i domstol för att ha skrivit falska insändare, hat/hotbrev och anklagelser till alla möjliga i sin kommun, och det under flera år?"

    Den frasen är farlig på S-info.. blockas bort så fort det går.. och det hålle jag med att den ska göras.. ifall personen bättrat sig.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 mars, 2006 14:09) : 

    Hörni, jag inser att jag kanske bidrog till det själv genom mitt medvetet slaskiga inlägg - men snälla, skärp tonen lite. Om Silfverstrand fällts för något brott som är relevant i sammanhanget så kan det förstås vara intressant att ta upp - men obekräftade rykten får ni gärna hålla för er själva. Hans engagemang i Jugoslavienfrågan känns inte heller relevant för den här diskussionen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 14:45) : 

    ockerby breven

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (17 mars, 2006 15:23) : 

    "Den 19 december 1977 föll domen. [Silfverstrand] dömdes till 100 dagsböter för förtal. Dessutom skulle han betala advokatkostnaderna på nästan 25.000 kronor, jämte ersättning till vittnen och målsägande. Åklagarens yrkan på avsättning ogillades."
    Länk, huruvida uppgifterna där stämmer eller inte borde gå lätt att kontrollera.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 19:10) : 

    Att BS dömdes för förtal för nästan 30 år sedan skulle väl inte någon höjt ögonbrynen för om det inte vore för att han fortfarande rackar ned på allt och alla, och i samma otrevliga och översittande stil.

    Att BS inte ens vill medge att han haft något med de sk Ockerbybreven att göra gör ju saken ännu olustigare. På en fråga om vem som skrev breven svarade han att ryktena när det begav sig var att någon deckarförfattare skrivit dem. Därefter raderades inläggen.

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (17 mars, 2006 20:09) : 

    Jag har en uppfattning: Silverstrand är per definition emot samhällsförändring och därmed ingen politisk företrädare att ta på allvar.
    Jag kommer ofta till andra slutsatser än politiska kollegor från andra politiska ideologier, oavsett om de är liberaler, kommunister eller konservativa. Men gemensamt med mig är att de vill förändring, om än i en annan riktning än den socialdemokratiska som jag står för.
    Sensmoral: Inget nytt under solen -ingen mening att ta vid sig av vad Silverstrand skriver. Det är inte värt energin.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 23:10) : 

    Källan till dessa "rykten" återfinns i länken nedan

    Åklagaren;” Bengt Silverstrand måste avsättas från alla sina politiska förtroendeuppdrag. Det är otänkbart att acceptera den åtalade som förtroendeman. Det värsta som kunde ske, är att han finge en maktposition. Se på hans blånekande mot förnuftets alla regler under rättegången! Det rör sig om allvarliga karaktärsdefekter, och jag tror inte något parti vill ha honom. Om rätten avsätter honom räcker det med ett bötesstraff.”

    “….Om det ändå skulle bli fråga om fällande dom, så borde påföljden under alla omständigheter inskränka sig till böter och någon avsättning kunde det inte bli frågan om, menade försvaret. Silverstrand själv karaktäriserade hela rättegången som ett “angrepp på socialdemokratin”.
    Den 19 december 1977 föll domen. Riksdagsmannen dömdes till 100 dagsböter för förtal….”

    http://www.contra.nu/olsson.html

    Mvh
    John Westerlund

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 mars, 2006 23:27) : 

    Bergérus, naturligtvis kan man inte ta innehållet i vad BS säger på allvar men däremot BS som fenomen, och då menar jag inte i själva psykopatologin....

    "Naket som naket.....


    Naket, som naket, sa Benjamin Cocktailparty!

    Samtalen mellan mina personvalskonsulter Benjamin ”Beauty” Cocktailparty och Ivan Den Förskräcklige samt min handsekreterare och ev. blivande hävdatecknare Rambo Rimfrost fortsätter.



    Rambo: Hur har helgerna varit?

    Beauty: Kanon. Det började med att jag av tidningen Nattväktaren fick frågan om vem jag helst skulle vilja tillbringa nyårsafton med. Mitt svar var givet. Prinsessan Leia i Stjärnornas krig. För att hon är alla unga mäns drömprinsessa och hjältinna.

    Ivan: För min del har det varit ömsom vin och ömsom vatten. Arbete och relax söderöver.

    Rambo: Och politiken då?

    Beauty: Ja, den försöker man förstås undvika så långt det går. Och det går i regel, även om

    Jag gjorde ett undantag idag då jag satt kvar under ett sammanträde som handlade

    om hur vi skulle lägga upp kommande valrörelse. Och så har jag engagerat mig

    i undervattenstrafiken. Våra danska vänner har infört ett s k under-isen-register, en

    utflaggning av undervattensfartyg som hotar hela trafiken på Gåpågrund. Du Rambo

    var ju vänlig att röja vägen genom att ta upp frågan i parlamentet på din tid och

    sedan gick jag ut i media och tog åt mig äran.

    Ivan: Men var det inte sedan en konferens i Ladonia där frågan skulle diskuteras med

    berörda arbetstagare?

    Beauty: Jomenviss! Och självfallet anmälde jag mig till denna konferens, så att mitt namn

    skulle synas i sammanhanget. Men jag gick aldrig dit. Det märks så sällan att jag

    uteblir. I stället fick jag möjlighet att göra ett utspel i en annan fråga på annan ort.

    Rambo: Bravo, Beauty. Du vet hur en slipsten skall dras. Men, hur lever livet i Sjöklave,

    Ivan?

    Ivan: Nja, sisådär. Vi har problem med ideologin. Ja d v s några av våra

    Socialdemokratiska kommunhöjdare vill sälja Sjöklave kommuns aktier i AB

    Nordblåst.

    Rambo: Men som pålitlig vänsterman står du väl på dig?

    Ivan: Självklart. Men det blir kärvt. Och lyckas dom sälja så tror jag att vi

    Socialdemokrater kommer att stå ideologiskt nakna.

    Rambo: Ja, på tal om nakenhet. Det har ju varit en s k nakendemonstration – performance

    i Ladonien. Arrangören den kinesiske konstnären Zhang Huan hoppades att 200

    nakna statister skulle komma. Men Ladoniterna ville inte klä av sig. Det var till

    slut bara tre som kom utan kläder – konstnären själv, en kvinna och en bebis.

    Hur kunde du missa detta excellenta tillfälle att övertruma Leijonborgs

    Snoppigheter i Silikon? Jag ställer frågan dels mot bakgrund av ditt väl utveck-

    lade sinne för exponeringar och dels för att du har goda försänkningar bland

    kinesiska konstnärer efter din framträdande roll som en av initiativtagarna till de

    beryktade Kinadagarna i Ladonien för några år sedan?

    Beauty: Jag tog fel på datum. Det är mycke nu med cocktailpartyn stup i kvarten. Och så

    Håller jag på med en djupstudie av HC Andersens ”Kejsarens nya kläder” Jämte

    Prinsessan Leia är kejsaren min store idol. Naket, som naket skulle man kunna

    Säga.

    Rambo: Och så har du motionerat om mer pengar till din personvalskampanj?

    Beauty: Ja., min förra kampanj kostade ju skjortan, även om jag inte själv betalade ett öre. Tarzan i Tierp har förresten lovat att ställa upp med en slant.

    Jag säger som Edvard Persson. ”Allt ljus på mig – det är jag som är stjärnan!”

    http://www.s-info.nu/page/blogg.asp?id=1427&blogg=3461

    Mvh
    John Westerlund

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 12:32) : 

    Rött kort! Tycker det är trist att ta del av den kleggiga sörja som framförs här mot Bengt Silfverstrand. Ni gör ju er verkligen skyldiga till det som ni felaktigt anklagar Silfverstrand att göra. Jag tycker det är helt ok att driva och raljera med någon som debbatör och de åsikter som förts fram - däremot som ni gör - att angripa någon som person tycker jag ärunder all kritik och säger mer om alla ni, partivänner och partiovänner, som framfört denna smörja. Usch!

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 13:53) : 

    Till ovanstående! (Får man gissa att det är någon som står BS nära!?)

    Det framgår inte av ditt inlägg vari den personkrik du protesterar mot består!?

    Tycker du att mina inlägg är orättvisa eller lögnaktiga?

    Personkritik relaterad till hur en offentlig person agerar är ju alltid relevant!?

    Vad gäller förtalsdomen kan ju saken aldrig bli utagerad förrän BS antingen erkänner eller blir rehabiliterad!

    MVH
    John Westerlund

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 13:58) : 

    Debattören som utdelade det röda kortet är givetvis BS partikollega i Höganäs - en annan surkart en en av BS två vänner på s-info.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 14:11) : 

    Om du inte själv inser vad det är för dynga som du låter spridas på din sajt är det problematiskt.... Som en förmildrande omständighet har du själv i ett inlägg försökt "dämpa" personangreppen, all heder i denna del, men jag hade använt "del"-knappen på inläggen, men vi är alla olika.. Jag tycker det är helt ok att kritisera de åsikter som en debattör framför också på vilket sätt dessa framförs men aldrig skulle jag drömma om att hoppa på debattören som person. Hur skulle du uppleva det om någon rotade i ditt privatliv (ev skulder, bet anmärkningar, fortkörningar, bedragna flickvänner mm mm och skapade en ryktesspridning om dig) som inte är relevant?
    Är man debattör och sticker ut hakan måste man tåla att få mothugg och att någon raljerar med en som debattör - snarstuckenheten och humorlösheten hos de som nu känner sig trampade på tårna är tydligen så stor att "alla medel tycks vara tillåtna". Tycker dessa herrar och damer borde ta sig en funderare på om de skall vara med i "den här leken"?? Vore det inte bättre med självömkan framför en spegel...?

     

    Blogger Jonas N skrev... (18 mars, 2006 14:55) : 

    Anonyme BS-försvararen,

    Det är två saker här, det är en persons åsikter, som kan kritiseras, ifrågasättas, förringas mm ...

    .. och det är en individuell persons handlingar. De kan också kritiseras och ifrågasättas. Och de har en till utmärkande egenskap, de är objektiva, dvs reella för alla andra. Och det är alltid handlingar har återverkningar för andra människor (inte åsikter i sig)

    Och nur propagerar du för att man skall diskutera åsikter ...

    ... men INTE handlingar?

    Märklig ståndpunkt!

    Innlägget är ännu märkligare i relation till just BS's handlingar ....

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 19:21) : 

    Anonyme BS, förlåt jag menar BS-försvararen,

    Det är skillnad på ryktesspridning och fakta; en fällande dom. Det låter som om du utgår ifrån att BS är en lögnare och inte ett oskyldigt offer för ett justitiemord.


    BS fällande dom och sedan riksdagskarriär illustrerar flera problem inom socialdemokratin.

    Uppenbarligen ansåg alla (alla delaktiga i sammansättningen av listorna till riksdagen) att BS var en lögnare och det var tydligen inte ett problem. Annars skulle de väl rimligen engagerat sig i en kamp för hans upprättelse!?

    Själv ansåg han att "rättegången var ett angrepp på socialdemokratin" alltså inte en privatangelägenhet utan poliisk konspiration. Att bemöta ett sådant ställningstagande kan väl knappast anses vara ett irrelvant rotande i BS privatliv?


    MVH
    John Westerlund

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 19:50) : 

    Oj oj oj...... Här var det de långa knivarnas paradis.

    När sakargumenten tryter så kommer tasksparkarna fram, ynkligt!

    Håller med: "Anonymous skrev... (18 mars, 2006 14:11) " ni måste skilja på sak och person. De inlägg som ni gör säger mer om er själva än om den som ni vill svärta ned. Tycker förslaget om spegeln inte är så dåligt....

    Vad tycker Maud om att hennes pressekreterare har sin slev i denna gryta...?

    LobbyLennart
    www.s-info.se/nilsson

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 20:13) : 

    LobbyLennart,

    om Lindström skulle dyka upp som generaldirektör nångonstans om några år och påstå att mejl-kampanjen i själva verket var ett angrepp på socialdemokratin inscensatt av någon annan och han var oskyldig.

    Anser du det vara ett
    irrelevant personangrepp att överhuvudtaget diskutera ett sådant påstående?

    MVH¨
    John Westerlund

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 mars, 2006 22:04) : 

    Kan vi dra ett streck i det här nu? Låt diskussionen handla om hushållsnära tjänster, och släpp anklagelser och personangrepp hit och dit.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 22:28) : 

    oki, skönt att du oxå tröttnat på allt kreatörssnack.. då kör vi


    Nu blommar hembiträdet.


    Av och till skjuter hembiträdet skott och slår ut i blom, i somras vattnad och gödslad av arbetsgivare- och lobbyorganisationen ALMEGA. Man har låtit

    Konjunkturinstitutet utreda frågan och presenterade i tisdagen den 28 juni ”en unik utredning, framarbetad av Konjunkturinstitutet, som klarlägger att ett skatteavdrag för köp av tjänster i hushållen kommer att skapa tusentals nya varaktiga jobb utan att detta urholkar statens budget.”

    Som den minnesgode kanske kommer ihåg har experimentet redan prövats i Finland utan något lysande resultat så när som att några överklasshushåll fick städat till billigare peng på skattekollektivets bekostnad.

    Det är dags att en gång för alla såga ner hembiträdet och elda upp veden.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 23:45) : 

    Jens Morian,

    apropå fri debatt; You can´t get just a little bit pregnant!

    Jag föreslår att du accepterar att debatten tar vändningar du inte förväntat eller följer din partivän BS exempel och börjar radera kommentarer.

    MVH
    John Westerlund

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 mars, 2006 10:10) : 

    John, för det första heter jag Jonas. För det andra så är jag synnerligen frikostig med att tillåta kommentarer som både är på gränsen och som har ganska lite med det ursprungliga ämnet att jag göra. Radera gör jag bara i extrema undantagsfall. Ge mig ingen anledning att ompröva detta så är du snäll.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 mars, 2006 10:21) : 

    Nilsson, du betraktar tydligen människor som hjälper andra i sina hem med städning, tvätt och dylikt som hembiträden. Ser du likadant på folk som arbetar inom hemtjänsten? Och vilka benämningar använder du på människor som sädar kontor och andra arbetsplatser, eller dem som arbetar på kemtvättar?

    Själv har jag svårt att förstå varför städ-, tvätt- och liknande arbeten övergår från att vara hedervärda till att bli något fult bara för att de utförs i andra människors hem.

    Jag känner till det finska exemplet, me uppenbarligen drar vi olika slutsatser av det. För det första så har då jag defininitivt inte hört talas om att det bara skulle ha varit "några överklasshushåll" som utnyttjade möjligheten att anlita den här typen av tjänster vitt, med skattteavdrag. Men om du har en källa till denna uppgift så får du gärna redovisa den.

    För det andra så finns det olika siffror på hur många vita jobb som egentligen genererades av reformen, men enligt Ulla-Maj Wideroos (andra finansminister i Finland) så utfördes i Finland år 2003 c:a 6 500 årsarbeten - vilket gav upphov till 8 000 arbetstillfällen - inom ramen för det så kallade hushållsavdraget. År 2004 beräknas motsvarande siffror vara 8 000 respektive 10 000.

    Detta är knappast några oväsentliga siffror.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 mars, 2006 10:16) : 

    Detta är ju en särdeles anmärkningsvärd historia. Att Silfverstrand satt som riksdagsman för (s) i 25 år, efter att på det mest flagranta sätt blivit överbevisad om och dömd för förtal av nesligaste sort, säger väl allt om det parti som brukar kallas statsbärande. Jag måste bara fråga: Hur kan man vilja vara medlem i/uttala offentligt stöd för en organisation som hyser och ger stort företräde åt sådana individer? Och, hur kan detta parti vara landets största? Verkligheten överträffar sannerligen dikten, i alla fall i Sverige.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 mars, 2006 11:36) : 

    Pigavdrag och debatteknik
    Sakfrågan gällde s k hushållsnära tjänster. Socialdemokraterna säger nej till avdrag för hushållsnära tjänster. Skånes socialdemokratiska partidistrikt uttalade sig också enhälligt för denna linje på sin distriktskongress den 18 mars. Det är en väsentlig skillnad mellan att å ena sidan ge en direkt subvention för hemhjälp till gamla människor med nedsatt rörelseförmåga och med begränsade ekonomiska resurser och å andra sidan medge generella skatteavdrag för att få städat sin bostad.

    Erfarenheteterna från de länder som redan tillämpat sådana generella skatteavdrag är entydiga. Närliggande åskådningsexempel är Danmark och Finland. Avdragen slopades efter några år i Danmark sedan de sysselsättningspolitiska effekterna praktiskt taget uteblivit. Exemplet Finland pekar i samma riktning. Ett synnerligen begränsat antal nya jobb till avsevärda samhällsekonomiska kostnader. Och även i Finland är utnyttjandegraden starkt koncentrerad till den högre delen på inkomstskalan.

    2004 frågade Sifo vilka som var intgresserade av ett sådant avdrag och hur lite en timme städning skulle få kosta för att det skulle vara intressant. Också attityden till svartstädning undersöktes. Ju rikare hushåll desto större intresse för ett pigavdrag och desto större tolerans för svartarbetei hemmet. Inga höjda ögonbryn där. Men desto intressantare var att tre fjärdedelar av familjer med vanliga hushållsinkomster – upp till 40 000 kronor i månaden –bara kunde tänka sig att anlita städhjälp om den kostade 100 kronor eller mindre i timmen.

    Ett annat sätt att uttrycka saken är att ett pigavdrag måste kosta flera miljarder för skattebetalarna innan det börjar bli intressant för en helt vanlig svensk familj. Miljarder som i så fall måste tas någon annanstans. Äldrevården, skolan, polisen? Välj själv.

    Den finske utredaren Jaakko Kiander konstaterade torrt att pigreformen inte handlade om ekonomi utan om ideologi.
    TCO-ekonomen Roland Spånt konstaterar också kallt ”att subventionerade hushållstjänster skulle vrida utvecklingen bakåt och skapa en lågproduktiv tjänstesektor i stället för att nya högteknologiska jobb utvecklas. Det vore mera vettigt att stimulera f ram exempelvis bättre dammsugare eller strykfria skjortor.”

    Och att begreppet piga fortfarande är i högsta grad relevant visar bl a de erfarenheter som journalisten Kerstin Fredholm gjorde när hon under ett halvår 2004 ”wallraffade” och förvandlade sig till städerskan Agneta Lundin. ”Det (piga) är ett ord som inte hör hemma i modern svenska, men jag upptäcker att verkligheten motsvarar ordets existens och fyller det med innehåll än idag.”

    Kommentarer i övrigt:
    1. Min bakgrund. Jag arbetade 14 år i det privata näringslivet (i huvudsak med marknadsföring) innan jag blev politiker på heltid.
    2. Jugoslavien. Jag har inte i något sammanhang uttryckt sympatier för Milosevic. Tvärtom. Mitt engagemang i sammanhanget bygger på iakttagelser från besök i landet bara några veckor efter det att Natos bombkrig upphört och sedan vid ett flertal tillfällen under de påföljande tre åren. Det är den serbiska befolkningens lidanden under bombkrigen och utsvältningen av landet som fått mig att engagera mig i Svenska Jugoslavienkommittén, en solidaritetsrörelse för den lidande civilbefolkningen i området.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (20 mars, 2006 12:14) : 

    Kul att diskussionen kan handla om sakfrågan!

    Jo, jag är medveten om partilinjen i den här frågan. Men jag konstaterar också att det finns en opinion för ett omprövande, inte minst från LO-håll.

    Självklart kan man tycka att det är skillnad på att införa en subvention av hushållsnära tjänster för gamla människor jämfört med för alla. Dock innebär den förra linjen ett ideologiskt genombrott som visar att frågan inte längre är tabu att diskutera. Det ser jag som mycket positivt.

    Vad kritiker mot förslaget tycks blunda för är de skatteintäkter som följer av att människor plötsligt får råd att anlita den här typen av tjänster vitt. Det handlar ju inte om en ny marknad. I stället kan en skattesubvention, eller vilken metod man nu skulle välja, göra svarta jobb vita. Därmed uppnås också en annan effekt som kritiker talar tyst om, nämligen en ökad trygghet för de människor som jobbar med hushållsnära tjänster åt privatpersoner.

    Följaktligen tycker jag inte att man kan se det så svart/vitt som att en generell skattesubvention av köp av hushållsnära tjänster innebär att resurser tas från äldrevården, skolan eller polisen. Det finns nämligen en intäktssida också.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 mars, 2006 16:20) : 

    Ärligt talat, varför den na skitnödiga rädsla inom (s) för att debattera personer? Det är bra och det behövs, vi måste internt och externt tydligt redogöra för vilka som ska representera (s). Så jag tycker att debatten här varit bra och i synnerhet när man lyfter fram sådana som B.S och deras svagheter, sluta vara fega, var lite rakare och debattera våra företrädare, både de som ska bli och har varit!

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 mars, 2006 21:03) : 

    Japp - var lite rakare. Och ta sedan den där snytingen när den kommer, och då menar jag en rejäl smäll i ganityret. Minns att alla i det här partiet (och i andra partier) inte direkt uppskattar den typen av skitsnack. Törs ni vara lika raka öga-mot-öga som över nätet?

     

    Bengt Silfverstrand och debattekniken'">kommentera