Mediernas roll i valet
[UPPDATERAD] Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) har ett så kallat Demokratiråd vilket i går presenterade en rapport om mediernas roll i valrörelsen. I rapporten framstår svenska väljare som hyggligt välinformerade, men lätt blaserade åskådare till det politiska spelet. Allt fler väljare är osäkra på hur de ska rösta och många väntar ända in i det sista med att bestämma sig. Valrörelsen och medierna sägs därmed ha fått ökad betydelse för valutgången. Enligt Demokratirådets rapport får de svenska väljarna i stort sett all information om valet och partierna via tidningar, tv och radio. Bara 3 procent deltog själva på något sätt i förra valet, genom att till exempel gå på ett valmöte. Bara 7 procent av deltagarna i studien uppgav att de blivit kontaktade av något politiskt parti under valrörelsen. Själv ställer jag mig lite tveksam till den siffran. Framförallt som de flesta partier ännu inte satt in de starkaste stötarna i valrörelsearbetet. Ännu återstår flera månader till valet och innan dess lär betydligt fler väljare få påhälsning av dörrknackande valarbetare, bli uppringda och på andra sätt kontaktade av partierna. Svenska medier sägs i rapporten vara varken vänster- eller högervridna, utan att det är olika partier som gynnas i olika valrörelser. I dag presenterar dock medieprofessor Kent Asp vid JMG i Göteborg en undersökning som visar att Dagens Nyheters nyhetsbevakning av de politiska blocken har gått från balans till övervikt för de borgerliga. Regeringen, vänsterpartiet och miljöpartiet behandlas betydligt mer ogynnsamt av medierna än den borgerliga alliansen, enligt denna undersökning. (Mer om detta hos Johan Sjölander.) Samtidigt spekulerar SNS Demokatiråd att mediernas och journalisternas makt över valrörelserna redan kan ha kulminerat. Nya medier och kommunikationssätt, som internet, kan enligt rapporten på sikt innebära stora förändringar för maktrelationerna mellan medierna. Och då kan det vara värt att tänka på vad Kalle Jungkvist, chefredaktör på Aftonbladet.se, sa när han mottog utmärkelsen för årets sajt 2006 av Internetworld: Jag brukar alltid säga att framtidens journalistik inte kommer vara en megafon, utan måste ta med läsarna, för deras expertkunskap, kommentarer, ja ett samtal med läsarna helt enkelt. Som mediehus måste man vara bäst på det. Och det är vi bara i början av nu. * * * SVT har en bra fördjupning om SNS-rapporten. |
Kommentarer om "Mediernas roll i valet"
Att DN på senare tid urartat till att bli ett borgerligt propagandaorgan är ett faktum som knappast behöver någon vetenskaplig granskning. Det är nämligen helt uppenbart. Också Aftonbladet är förvånandsvärt borgerliga i sina politiska kommentarer numera.
Vad det svenska medielandskapet mer än allt annat behöver är ett antal vänstermedier som motvikt till den borgerliga dominansen. Synd att s inte kommer att vakna upp och agera förrän de är utsparkade i kylan.
Nej, egentligen tycker jag inte vi behöver mer polariserande medier.
Om det blir en sån utveckling kommer vi bli helt insnöade eftersom de flesta av oss av bekvämlighetsskäl kommer att välja den tidning som inte provocerar oss varje eviga morgon.
Och ska man verkligen behöva ta del av två tidningar för att få en objektiv bild?
Nä, om nu de stora drakarna får pisk för att vara snedvridna så vore det bäst om de skärper sig!
Nu har Kent Asps "studie" granskats. Han mäter endast rubrikerna i artiklarna, och bortser från att sossarna varit indragna i flera allvarliga och mediatiserade skandaler och korruptionshärvor.
Expressen har granskat Kent Asps studie.