Välkomna besked från Pagrotsky
I går var jag och lyssnade på valrörelsens enda mediepolitiska debatt, i arrangemang av tidningen Resumé och omvärldsbevakningsföretaget Observer. Debatten stod mellan utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky och folkpartiledaren Lars Leijonborg. Och med reservation för att mina egna partisympatier säkert spelar in, så måste jag nog utse Pagrotsky till en klar segrare. Detta föreföll dessutom den övriga publiken instämma i; Resumé hade delat ut bilder föreställande de bägge kombattanterna med uppmaningen om att efter debatten lämna in bilden på den som skött sig bäst. Och då vann Pagrotsky överlägset med röstsiffrorna 38 – 15. Vad gjorde då Leif Pagrotsky till debattens vinnare i går? Till att börja med var han väldigt tydlig i sitt avståndstagande från de idéer som framförts av socialdemokrater och andra, om att förbjuda sexistisk reklam. Han menade tvärtom att reklambranschen varit bra på att ta ett eget ansvar för självsanering på den punkten, och ansåg snarare att tidningarnas löpsedlar var värre exempel på sexism. Denna uppfattning delas uppenbarligen (och föga förvånande) också av Sveriges Reklamförbund. I ett aggressivt formulerat pressmeddelande går förbundets vd Pia Grahn Brikell till attack mot regeringens utredning om könsdiskriminerande reklam. Hon vill att utredningen skrotas. Vidare anser hon att det är medierna som är ansvariga för sexualiseringen av det offentliga rummet, inte reklambyråerna, och exemplifierar med medier som Vecko-Revyn, Slitz och Snyggast.se: ”Det är ju helt uppenbart att det är medierna som är de stora syndarna när det gäller sexualiseringen av det offentliga rummet. Till exempel tv-kanalernas dokusåpor och kvällstidningarna som lever i symbios där näringen heter sex”, skriver hon i pressmeddelandet. Mer om det i Dagens Media. Pagrotsky uttryckte sig väldigt klokt när diskussionen om sexualisering av det offentliga rummet kom upp i debatten. Han menade att vi i Sverige har en tendens att gå till politiker och kräva åtgärder när det är något vi inte gillar, snarare än att utöva konsumentmakt. ”Lagstiftning är en dålig lösning”, slog han fast. Lars Leijonborg framstod som ganska tam i denna principiellt viktiga diskussion, och mumlade något om att ”som småbarnsförälder är man lite bekymrad över porrutbudet på tv”. Jamen stäng av tv:n då! Läs även Resumés blogg från debatten. På Resumés webb finns även en tv-inspelning av debatten (observera att tidningens reporter Claes de Faire står utanför min port i inledningen!). Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: media, reklam, tryckfrihet. |
Kommentarer om "Välkomna besked från Pagrotsky"
Vem av dem var det som var liberal nu igen?
Det var iofs "kul" att representanten för (s) inte höll sig till "partilinjen", eller är det kanske så att det är lite oklart vad som händer om (s) fortfarande sitter kvar vid makten efter valet? Oavsett vem som är minister...
Det verkar bara vara svenskar som aldrig bott utomlands som tror att Sverige är sexualiserat och har en fri attityd till sex. Jag tycker nog att det är tvärtom. Sex är tabu i Sverige och därför blir några bilder på halvnakna människor ett stort problem. Vi börjar få samma relation till sex som till döden – vi vet att alla berörs men vi låtsas som om det vore något undantag i samhällets marginal.
Fick jag bestämma skulle det vara mjukporr på SVT varje kväll. Helst med lite information om senaste rönen kring maximal njutning. Sådana TV-program finns i Nederländerna och de är mycket populära.