Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, november 01, 2006

    Fri nominering av s-ordförande

    Jag skrev tidigare om att Olle Svenning i Aftonbladet efterlyste en mer öppen process i framvaskandet av en ny partiledare för socialdemokraterna. Vi verkar nu bli bönhörda. Valberedningens ordförande Lena Hjelm-Wallén säger i dag till Dagens Eko att vanliga medlemmar inom socialdemokratiska partiet ska direkt kunna påverka vem som väljs till ny partiledare.

    Det vore onekligen en spännande nyordning.

    Sedan är det förstås så att de kriterier jag tidigare nämnt – att en riksdagsplats nog är nödvändigt, regeringserfarenhet en klar fördel, och ett kvinnligt kön välkommet – ändå väger tungt. Liksom vad de socialdemokratiska partidistrikten tycker.

    Men att valberedningen säger sig vilja ha en process som är helt öppen, där partimedlemmar och lokala organisationer bjuds in att lämna in förslag på lämpliga partiledarkandidater, är trots allt ett stort demokratiskt framsteg.

    * * *

    PS: Missa inte den lååånga men intressanta genomgång av de något spretande tendenserna inom socialdemokratin just nu, som Gudmundson skrivit om på sin sidoblogg Val 2010.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Fri nominering av s-ordförande"

     

    Blogger Jonas N skrev... (01 november, 2006 16:15) : 

    Jonas M

    Vad anser du själv om det som Enn Kokk skriver om Mona Sahlin (men även andra)?

    Du talade ju väl om hennes kandidatur vill jag minnas!? En positiv sak skall dock uppmärksammas vad gäller henne: Hon hymlar inte med att hon gärna vill ha jobbet. Sen, om det ses som positivt även av (s) är en annan femma ...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 november, 2006 17:45) : 

    "Som många andra tycker jag, att det verkligen är på tiden att svensk socialdemokrati får en kvinnlig partiledare", skriver Enn Kokk - och sågar i samma inlägg snart sagt samtliga tänkabara kvinnliga kandidater till ordförandeposten. 'Nuff said.

     

    Blogger Jonas N skrev... (01 november, 2006 18:07) : 

    Njae, Messing blev väl inte sågad. Och Wanja ville han väl själv ha!

    Men jag frågade eg. om din uppfattning!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 november, 2006 18:51) : 

    Jonas N, jag uttryckte min uppfattning om Kokks sågningar. Min uppfattning är att Mona Sahlin har mycket kvar att ge. Och som jag skrivit tidigare så ser jag gärna att hon väljs till partiordförande för den kommande mandatperioden och då skulle bli ett utmärkt opositionsledare. Men jag ser samtidigt också gärna att Margot Wallström är den som står redo att axla manteln om fyra år när socialdemokraterna återtar regeringsansvaret.

     

    kommentera