Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, november 04, 2006

    Nej, det måste inte bli en kvinna

    I Ekots lördagsintervju hävdar s-kvinnors ordförande Nalin Pekgul att det inom socialdemokratin finns starka, konservativa krafter som är ”livrädda för att vi ska få en kvinnlig partiledare”. Hon påstår också att det finns ”herrar” som ”på alla sätt försöker göra det omöjligt för en kvinna att ta över”.

    Enligt Nalin Pekgul handlar också flera av de inlägg som görs i den socialdemokratiska eftervalsdebatten egentligen om att förhindra att en kvinna blir partiledare. Dit, menar hon, hör kravet att en partiledare ska sitta i riksdagen.

    Jag är personligen, vilken kan ha framgått av saker jag skrivit på bloggen tidigare, inget större fan av Nalin Pekgul. Jag gör ändå mitt bästa för att överse med det och bedöma vart och ett av hennes utspel för sig, utan att låta mina förutfattade meningar påverka allt för mycket. Trots det kommer jag nästan alltid till samma slutsats: hon gör socialdemokratin och jämställdhetsdebatten stora otjänster nästan varje gång hon öppnar munnen.

    Sällan har det funnits bättre förutsättningar än nu för en kvinna att ta över ordförandeskapet för det socialdemokratiska partiet. Jag tycker absolut inte att detta är något självändamål, men de allra flesta bra kandidater som står tillhands råkar vara kvinnor. Dessutom är partiet i behov av förnyelse på flera punkter. Och att då ersätta Göran Persson med allt vad han representerar med en kvinna, skulle definitivt skicka rätt signaler om förändring.

    Erik Laakso skriver klokt om några av de starkaste kvinnliga kandidaterna. Han nämner även några tänkbara manliga kandidater, men tillägger att det ”i läget som nu råder är avgjort enklare att hitta riktigt kompetenta kvinnor som står redo att ta över”.

    Problemet är att när man som Nalin Pekgul sparkar in öppna dörrar och målar upp konspirationsteorier så underlättar man knappast processen.

    Som jag skrivit förr så är jag övertygad om att ett av de mest relevanta kriterierna för nästa s-ordförande är en riksdagsplats. Detta är nog är nödvändigt. Regeringserfarenhet är i sammanhanget en klar fördel, och ett kvinnligt kön välkommet.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Nej, det måste inte bli en kvinna"

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 november, 2006 08:48) : 

    Åt h-e med alla patriarkala högersossar!
    Överallt sticker ni fram era fula mansgrisiga trynen i bloggar och insändare.
    Nej, som socialt demokratisk gråsosse, inte bara vill, utan skall vi ha en kvinnlig partiordförande. En man på den posten kommer ofelbart att åter igen suga upp dessa patriarkala, avreglerande högersossar och så är vi där igen!
    En kvinna i toppen skulle av sig självt rensa bort denna dynga!
    Och den självklara kandidaten för detta är Carin Jämtin. Har själv hört henne prata med den rätta socialt demokratiska patosen och andan, utan stolpar och papper, på en välgörenhetsgala i Uppsala Universitet. Fast hon hade bråttom till ett flyg på Arlanda för vidare färd till något biståndsärende i Mellanöstern lät hon trygg och utan stressymtom! Hon är dessutom den enda ministern i Perssons regering som vågat kritisera Israels brott mot de mänskliga rättigheterna, deras massförstörelsekrig och ockupation!
    Så ni högersossar, antingen kan ni gå över till alliansen direkt eller så få ni bilda ett eget parti.
    Vårt socialt demokratiska socialdemokratisk partis röda fana skall ni inte längre få använda som dörrmatta för att släpa i den avreglerande, nyliberala smutsen.

    Bengt Nilsson, röd gråsosse, Uppsala

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 november, 2006 10:20) : 

    Bäste Bengt, jag övervägde allvarligt att bara radera ditt inlägg då du alldeles omotiverat svär, gormar och slänger vilda anklagelser omkring dig. Kort sagt tillämpar en debattstil jag inte har mycket till övers för. Jag bestämde mig ändå för att ge dig en chans och bemöta de konkreta punkter du tar upp. Var snäll och ge mig ingen anledning att ångra mitt beslut.

    Först av allt så har jag flera gånger uttryckligen förespråkat kvinnliga kandidater till att ta över ordförandeskapet efter Göran Persson. Mina främsta kandidater är Mona Sahlin och Margot Wallström. Men inte för att de är kvinnor, utanför att de är kompetenta och bra. Jag tar bestämt avstånd från påståenden om att det "måste" bli en kvinna. Det stänger liksom alla dörrar och omöjliggör vettig argumentation.

    Du för sedan fram goda argument för Carin Jämtin. Gott så. Det är precis så som Nalin Pekgul och andra borde göra; peka ut de kandidater de förordar och framföra sina argument för dessa. Att kandidaterna är kvinnor är ett biologiskt faktum - inget argument.

    Din avslutning är inget annat än ett besynnerligt, osakligt angrepp på mig och andra (oklart vilka). Låt mig bara säga att dina påståenden får stå för dig. Själv har jag inte några planer på att lämna socialdemokratin, utan hoppas kunna fortsätta vara med och utveckla partiet och dess politik.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 november, 2006 11:18) : 

    Jonas!
    Jag håller verkligen med dig i varje ord. Utom ett.

    Jag tror inte att riksdagsplats är så avgörande. Riksdagen är inte lika viktig som politisk arena längre. Partiledarens viktigate scen är massmedierna.

    Förmågan att leda partiets inre arbete förutsätter knappast heller en riksdagsplats. Det är naturligt att partiledaren deltar på riksdagsgruppens möten i alla fall.

    Bengt Westerberg saknade riksdagsplats när han blev partiledare i (fp) 1983. Fram till valet 1985 vill jag minnas att det var Jörgen Ullenhag som ställföreträdde i riksdagsdebatterna. Nämnda val blev det bästa för (fp) på cirkus 30 år med den så kallade Weterbergeffekten och det utan riksdagsplats för partiledaren...!

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 november, 2006 12:58) : 

    Jag håller med dig, Anders.

    PS Bengts inlägg finns också hos t.ex. Jinge. DS

     

    Blogger pvnam_3 skrev... (05 november, 2006 19:44) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 november, 2006 22:15) : 

    Ovanstående kommentar raderad pga irrelevans.

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (05 november, 2006 23:03) : 

    För upplysning så finns "Bengt Nilssons" kommentar identiskt skriven även på Peter Gustavssons blogg, luktar fuffens:

    http://socialdemocracy.blogspot.com/2006/11/alla-ska-med-och-vlja-partiordfrande.html

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 november, 2006 06:33) : 

    Förklara för mig varför det är fuffens? Har man inte i dagens Sverige friheten att skriva det man vill även på andra bloggar?

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (06 november, 2006 10:43) : 

    Bengt, eftersom det var jag som skrev att det "luktar fuffens" så ska jag förklara vad jag menar: När du lägger upp exakt samma kommentar en med agressiv och nedlåtande ton på ett flertal bloggar så är det lätt att misstänka att det är en form av blogg-spamning som bedrivs.

    Risken med att göra så är att folk inte bryr sig om att läsa innehållet i det du skriver, utan bara stör sig på att du skriver exakt samma sak på flera olika ställen. Mitt tips är att du skriver med lite variation för att bli tagen på större allvar och så skulle det nog heller inte skada att ha en trevligare ton.

    Men du har självklart friheten att skriva exakt samma sak på hur många bloggar du vill.

     

    kommentera