Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, november 08, 2006

    Republikanerna vann!

    [UPPDATERAD] Lugn, rubriken får sin förklaring...

    För närvarande tyder det mesta på att det blir stora framgångar för demokraterna i det viktiga mellanårsvalet i USA. Demokraterna har tagit majoriteten i kongressens ena kammare, representanthuset, genom att ta över 15 platser från republikanerna.

    I senaten är valet fortfarande inte avgjort, men också där har demokraterna möjlighet att vinna. Just nu är det så jämt i ett par avgörande delstater att det kan bli fråga om omräkning av rösterna, och då vet vi först om ett par veckor vilket parti som kommer att ha makten i senaten. Klart är dock att Hillary Clinton som väntat med en jordskredsseger omvaldes till senaten. Detta stärker spekulationerna om att hon kan komma att kandidera till presidentposten 2008.

    Märkligt nog har olika svenska medier presenterat väldigt skiftande besked om valdeltagandet. I morse rapporterade Ekots Washingtonkorrespondent Thomas Nordegren att valdeltagandet föreföll bli rekordhögt, runt 60 procent (ej på nätet), medan DN uppger att ”det handlar om 42, 43 procents deltagande”.

    Själv följde jag en något annorlunda amerikansk valkamp i går kväll, och därav rubriken på detta inlägg. SVT24 sände nämligen det avsnitt av West Wing där de båda presidentkandidaterna Matt Santos och Arnold Vinick möttes i en valdebatt. Det kändes lite märkligt att se två rutinerade skådespelare leva sig in i sina roller och genomföra något som åtminstone till stora delar påminde om en ”riktig” politisk debatt. Men skulle jag utse en segrare i den debatten så skulle det bli republikanen Arnold Vinick, tack vare sin överlägsna retoriska förmåga och – med amerikanska mått mätt – realistiska politik.

    * * *

    PS: De bästa mest insiktsfulla kommentarerna och analyserna av det amerikanska valet hittas hos Eric Sundström och Det progressiva USA.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Republikanerna vann!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2006 10:41) : 

    Pingar du allt på intressant.se? Mao tycker du att allt du skriver är "intressant" eller varför gör du det? Jag tycker det du skriver kan vara intressant även om jag inte alls delar dina politiska åsikter, men varje inlägg?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 november, 2006 12:26) : 

    Nej, jag pingar inte allt jag skriver på intressant.se. Scrolla ned bland inläggen så lär du hitta ett eller flera som inte är pingade där. Däremot skriver jag nästan uteslutande om politik i en eller annan form, och bedömer dessa inlägg vara av intresse för andra. Och av besöksstatistiken att döma så verkar de vara det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2006 14:48) : 

    Jag hejar också på Arnold Vinick, eller snarare, jag hejar på Alan Alda, för han är så bra. I verkligheten är han demokrat OCH likhetsfeminist. Det blir ju inte bättre än så.

    Arnold Vinick är ju iofs bra för att han är orädd. Jag tänker på talet han höll i nån håla där bönderna var beroende av statens subventioner av sockerbetor (?). Vinick, till skillnad från Santos, stood his ground och fjäskade inte för bönderna med allehanda subventioner. Det var grymt. Sedan ogillar jag Santos idealism, den är så egensinnig och oförankrad, jag mår illa av den. Min syster som läser internationell ekonomi är kär i Santos om det nu är en tröst.

    /Nina

    p.s. För övrigt är nog Eric Sundströms blogg den man ska följa om man vill ha koll på hur det går i valet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2006 15:21) : 

    Tack för ditt ödmjuka svar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2006 20:05) : 

    Här är en intressant analys.

    Mvh/Stefan

     

    Blogger Marta Axner skrev... (09 november, 2006 18:49) : 

    jag tycker att santos vann. och att han borde bli president (i serien iaf) sorgligt att serien inte fortsätter en säsong till. Å andra sidan är jag en sucker för känslomässiga tal, jag faller för alla billiga trick på den fronten. Och jag tycker att Nina är lite orättvis, Santos är ju inte heller nån sell-out, iaf jämfört med de flesta som dyker upp i west wing. Men det är klart, ingen är väl som Bartlet...

     

    kommentera