Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, januari 04, 2007

    Lyssna på Erik Zsiga!

    Tankesmedjan Timbro har under några veckor på sin webbplats lagt ut ett antal poddradioprogram, skrivna och producerade av både anställda och externa profiler. Temat har varierat från program till program, men i grunden handlar det om en slags kåserier varvade med musik – ungefär som radions sommarpratare.

    Eftersom det är Timbro som står bakom så är det förstås ett tydligt borgerligt perspektiv på inslagen, i vissa fall direkt övertydligt och trist. Men det finns undantag. Det av Erik Zsiga är ett sådant.

    För det första är upplägget på programmet otroligt proffsigt gjort. Musikvalen (bland annat Thomas Newmans Any Other Name, Heroes med David Bowie och Vad är frihet? med Di Leva) är klockrena, men framförallt presenteras en riktigt stark och personlig berättelse om familjen Zsigas dramatiska historia i Ungern under nazistisk, fascistisk och kommunistisk diktatur.

    Jag har skrivit om Ungern tidigare, då det är ett land vars historia och folk fascinerar och engagerar mig.

    Familjen Zsigas historia är, precis som Erik Zsiga konstaterar, unik – men inte ovanlig. Inte minst i Sverige finns det mängder av människor som flytt hit från krig och förtryck. Några har tagits emot med öppna armar, välkomnats in i det svenska samhället och getts möjlighet att bygga sig en framtid här. Som min mammas familj när de kom till Sverige från ett Tyskland bombat i ruiner. Andra har hamnat i en ovärdig skuggtillvaro av utanförskap och bidragsberoende. Åter andra har mötts av kalla handen och skickats tillbaks.

    Erik Zsigas poddradioprogram handlar om en del av den europeiska historien många svenskar tyvärr vet alldeles för lite om, och som förtjänar att uppmärksammas då och då.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Lyssna på Erik Zsiga!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 januari, 2007 15:59) : 

    Du menar "ovanlig - men inte unik"?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 januari, 2007 16:24) : 

    Nej, just "unik - men inte ovanlig". Familjen Zsigas upplevelser är förstås unika för just dem, men många andra har varit i liknande/jämförbara situationer.

     

    Blogger Tobias Struck skrev... (05 januari, 2007 14:55) : 

    Jonas. Modigt att pusha för författaren av "Popvänstern". Detta lär reta dina kritiker inom socialdemokratin mer än något annat som du har skrivit. Vad håller du på med? Jag blir nästan nykär i dig.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 januari, 2007 15:15) : 

    Tobias, jag kan - och jag hoppas att andra också kan - skilja på sak och person. Jag dissade Erik Zsigas bok när jag recenserade den i Tvärdrag, men det betyder inte att jag för alltid stänger öronen för vad han har att säga. Hans poddradioprogram är inte heller alls partipolitiskt. Lyssna gärna på det - det är ruskigt bra.

     

    Blogger Tobias Struck skrev... (05 januari, 2007 15:22) : 

    Jonas. Jodå, jag retas bara som vanligt. Men bakom min kaxiga fasad beundrar jag din frimodiga öppenhet. Visst skall jag lyssna på inspelningarna. Tack för tipset! Och Gott nytt år, förresten.

     

    kommentera