Populärkultur och politik
I dag fick jag ett synnerligen fascinerande pressmeddelande från Utrikesdepartementet. I detta berättas om ett antagligen helt unikt samarrangemang mellan politiken, den ideella sektorn, näringslivet och filmindustrin. Det handlar om en inbjudan till ett seminarium om diamanthandeln, samt visning av filmen Blood Diamond. Arrangörer av seminariet är Utrikesdepartementet, Amnesty Business Group, Guldsmedsbranschens leverantörsförening och Sandrew Metronome, och förutom att förhandsvisa filmen med Leonardo DiCaprio i huvudrollen så är det tänkt att man ska diskutera handeln med så kallade konfliktdiamanter; alltså rådiamanter som finansierat konflikter i länder som Angola, Sierra Leone och Liberia. På seminariet medverkar handelsminister Sten Tolgfors, svenska Amnestys generalsekrererare Carl Söderbergh, Lars Gewers från Guldsmedsbranschens leverantörsförening och Christian Bolin från juvelerarfirman W.A. Bolin AB, samt gemmologen och geologen Linda Klein från Stockholms universitet. Syftet verkar alltså gott. Frågan är om det är nödvändigt att locka besökare till seminariet med gratis film. Påpassligt informeras i pressinbjudan för övrigt när filmen har premiär, och det bifogas länkar till Guldsmedsförbundet och Warner Bros. Pictures sajt om filmen. Andra skriver intressant om politik, konfliktdiamanter, Blood Diamond. |
Kommentarer om "Populärkultur och politik"