Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, februari 05, 2007

    S-röster i det nya medieklimatet

    I helgen var jag och pratade för Socialdemokratiska studentförbundets tidning Libertas redaktion om det förändrade medieklimatet och hur vi socialdemokrater kan göra för att få ut vårt budskap.

    Presentationen jag höll var en testvariant, om än med en lite längre inledning, av en jag planerar att hålla på ett seminarium om medier och mångfald i ett nytt medielandskap. Detta arrangeras av Arbetarrörelsens Tankesmedja, ABF Stockholm, LO-tidningen, Socialdemokratiska pressföreningen samt Tidskriften Tiden, och hålls onsdagen den 21 februari på ABF-huset i Stockholm. Läs mer om detta arrangemang här.

    Jag ska inte avslöja allt vad jag sa, men utgångspunkten var att det i dag finns allt färre tidningar med s-märkta ledarsidor. För femtio år sedan fanns det 35 socialdemokratiska dagstidningar i Sverige – i dag finns bara fem av dem kvar som självständiga produkter. Nio dagstidningar med socialdemokratisk ledarsida är ägda av borgerliga konkurrenter på utgivningsorten – en effekt av presstödssystemet. Och efter tidningen Arbetets nedläggning så finns det ingen s-märkt morgontidning kvar i storstäderna.

    Samtidigt råder det ett allt tuffare klimat för andratidningar, och presstödet ifrågasätts nu öppet av regeringsföreträdare.

    Jag menar att socialdemokratin och arbetarrörelsen bättre borde kunna utnyttja de resurser vi har i form av engagerade, drivna skribenter med gedigen erfarenhet av opinionsbildning och kampanjarbete. Jag ställde frågan till redaktionsmedlemmarna, som alla är engagerade i socialdemokratiska studentföreningar runt om i landet, när senast den lokala partiorganisationen eller riksdagsledamoten kontaktat deras respektive föreningar för att få hjälp med exempelvis utredningar eller att få komma ut och prata på universitet eller högskolan. Ingen av dem jag pratade med hade något minne av sådana kontakter.

    Och visst, det finns ett stort antal socialdemokratiska bloggar med sammanlagt ganska många läsare. Men bloggars räckvidd och betydelse för samhällsdebatten är trots begränsad. Det behövs mer ambitiösa och genomtänkta satsningar för att säkra fler socialdemokratiska röster i medierna.

    En som är inne på samma spår är SSU:s idépolitiska tidskrift Tvärdrags redaktör Hanna Finmo som på Tvärdrags nya sajt skriver att man borde stänga in alla som pratar om att socialdemokratin ”borde ha en egen tidning”, ”starta en massa gräsrotsaktivitet på nätet, eller i alla fall göra NÅT” i ett rum i nån vecka, ”så kanske vi får en lösning innan nästa val”.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "S-röster i det nya medieklimatet"

     

    kommentera