Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, april 04, 2007

    Journalister hatar konkurrens

    Lotta Fogde sätter i en kolumn i DN i dag fingret på något viktigt. Hon påpekar att Erik Fichtelius fick kritik för att han lät Göran Persson ”breda ut sig oemotsagd”, och att Carl Bildts blogg väckte debatt om vad som är privata respektive officiella ståndpunkter. Fogde konstaterar att det ytterst är ”Maktbalansen mellan politik och journalistik [som] står på spel”.

    Lotta Fogde fortsätter med att föreslå att vi vänder på perspektivet och tänker oss att vi vore politiker som vill påverka samhällsutvecklingen i ena eller andra riktningen: ”Hur går du till väga för att nå ut till medborgarna med dina tankar?”

    För den som vill föra ett resonemang om komplexa samband och beskriva ett synsätt som man hoppas fler vill dela, så blir det besvärligt i dagens medieklimat. Debattutrymmet i de flesta tidningar är för kort för mer än ett resonemang åt gången, och specialtidningar läses bara av just specialintresserade. Som politiker tvingas man förlita dig på ofta oinsatta reportrars och programledares förmåga att uppfatta vad som är huvudpoängen och sammanhanget. ”Kvalifikationskraven på dem som tillåts kvadda dina resonemang är låga”, skriver Lotta Fogde.

    Det betyder självklart inte att alla journalister är okunniga eller illasinnade. Men alltmer slimmade redaktioner och tuffa krav på lösnummersförsäljning, höga upplage-, tittar- och lyssnarsiffror samt annonsintäkter höjer tempot i medievärlden, vilket gör det svårare för journalister att göra bra jobb.

    Konkurrensen om människors uppmärksamhet ökar dessutom ständigt, vilket gör det naturligt för dem som önskar kommunicera politiska – och för all del kommersiella – budskap tvingas hitta egna kanaler för detta, som komplement till det journalistiska filtret.

    Det är mot den bakgrunden explosionen av politiska bloggar ska ses, samt satsningar som socialdemokraternas egna kanal på YouTube. Det senare beskrivs också symtomatiskt i Expressen som ett sätt att ”nå miljoner svenskar med sitt budskap utan att utsättas för kritisk granskning av politiska kommentatorer”.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Journalister hatar konkurrens"

     

    Blogger A.R.Yngve skrev... (04 april, 2007 15:40) : 

    Minns du en TV-pjäs av Jan Guillou som gick nån gång på sena 70-talet/tidiga 80-talet?

    I den pjäsen (har glömt namnet) fick vi följa redaktionen på ett typiskt debattprogram i statstelevisionen...

    Journalisterna i pjäsen diskuterade med varandra huruvida de kunde släppa in precis vem som helst med extrema åsikter i TV-studion... och vilket stort ansvar de hade som "gatekeepers" för den offentliga debatten (låta alla sidor komma till tals, etc.).

    Men så beslutade de sig för att för en gångs skull släppa in en populistisk stolle med extrema åsikter -- oemotsagd, utan en gäst som representerade "motpartens" åsikter.

    Och det ledde till det ironiskt skräckfyllda slutet att sagde stolle (spelad av Janne "Loffe" Carlsson) blev oerhört populär och valdes till Sveriges statsminister.

    Den visionen hör till det förgångna. Om politiker och partier vill blogga eller göra sina egna program på YouTube får de det... så länge de inser att ingen, absolut ingen, går "oemotsagd" på webben.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 april, 2007 16:54) : 

    Nej, den pjäsen minns jag dessvärre inte. Är iofs född 1972 och var följaktligen rätt ung vid tillfället... Kul historia dock, låter det som. Och självklart har du rätt i att ingen, går "oemotsagd" på webben. Och det tror jag knappast var socialdemokraternas avsikt med sin YouTube-satsning heller, oavsett vad Expressen skriver.

     

    Blogger Johan skrev... (05 april, 2007 09:22) : 

    "Vargen"?

    eller det var kanske en annan Guilloupjäs...

     

    Anonymous Kalle E skrev... (05 april, 2007 11:06) : 

    ”Kvalifikationskraven på dem som tillåts kvadda dina resonemang är låga”

    Hehe, underbar analys.

    Tyvärr så tror jag inte det är helt rätt. Problemet med journalister idag (i varje fall de jag själv har mött) är att de i varje vinkling letar ett scope.

    Du kan bli intervjuad som vinnare i en maraton, och råka nämna att du slog en afrikan och det är häftigt eftersom afrikanerna är duktiga på att springa maraton. Löpsedeln kommer läsa "Invandrarförakt och hetsjakt inom sporten!"

    Jag tror nog att bloggar och liknande medier är den sista bastiljonen för att nå ut med information så ofilterad som du vill ha den.

     

    Anonymous false messiah skrev... (05 april, 2007 11:28) : 

    Många journalister och annat mediafolk har en lustig självbild, där journalism är garanten för demokrati och ett öppet samhälle.

    Inget ont i det i sig, men det gör att de lätt ser alla andra som tar sig in på deras område är ett hot mot demokratin. Därav alla åsikter om bloggar i tidningarna.

    Jag tror att risken för att politiker skulle kunna kringgå media och slippa granskning är överreklamerad. Redan idag är det möjligt för politiker att kommunicera direkt med medborgarna (via pressmeddelanden, politiska tidningar, osv), men jag kan knappast se att folk i allmänhet köper politikers uttalanden utan eftertanke.

    Skillnaden är att kommunikationen idag blivit effektivare och att den kan göras utan ett filter mellan politiker och medborgare som avgör vad den ena gruppen ska få säga till den andra och tvärtom.

    Där är det otvetydigt så att media fått ett minskat inflytande. Men handlar det om ett hot mot demokratin eller minskad makt för journalister?

     

    Blogger A.R.Yngve skrev... (06 april, 2007 15:14) : 

    Det verkligt löjliga i sammanhanget är att journalistkåren ser "hot" där de borde se "möjligheter". Trots de senaste 20 årens kommunikationsrevolution behövs journalister fortfarande.

    Det råder ju ingen brist på skurkar att avslöja, olösta mordfall, skumma företag som dumpar avfall i floder, terroristläger i fjärran land, psykotiska hjärntvättarkulter eller annat nyhetsvärdigt...

    Det gäller bara att göra ett ordentligt jobb. Nyheterna finns därute och de flesta bloggare har inte tid att söka upp dem.

    Modiga, flitiga journalister kommer alltid att finna arbete. Lata, fega journalister däremot...

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 november, 2007 19:52) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    kommentera