Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, april 03, 2007

    Skärp dig, Lotta Gröning!

    Egentligen borde jag nog bara helt sluta läsa Lotta Gröning. Jag blir bara uppgiven över hennes låga intellektuella nivå i den politiska debatten. Men som någon sa om folkpartiet: det är som en bilolycka – det är tragiskt, men man kan inte låta bli att titta.

    Häromdagen slog Gröning fast ”Att EU har högervridit partiet är det ingen tvekan”, och ”Det är därför EU-motståndet är så stort”.

    Argh! Det gör ont i hjärnan när jag läser idiotin!

    Till att börja med är det möjligen en åsikt att Sveriges medlemskap i EU gjort socialdemokraterna ”högervridet”. Något faktum är det dock definitivt inte. Gröning och hennes eventuella åsiktsfränder är förstås välkomna anföra argument till stöd för sin sak, men till dess så betraktar jag hennes uttalande som okunniga förutfattade meningar.

    Att ”EU-motståndet är så stort” kan också definitivt diskuteras. Faktum är att för första gången på 15 år så växer sig långsamt en positiv EU-opinion stark i Sverige. Detta försäkrade en av landets främsta experter på opinioner, Sören Holmberg, på Europaforum i Hässleholm i förra veckan. Holmberg meddelade då att en studie som presenteras inom kort visar att en majoritet av svenskarna vill stanna kvar i EU.

    Men Lotta Gröning bara ångar på. Hon hävdar vidare att eftersom EU gjort s högervridet och folk därför är emot EU så ”är [det] också därför som partiledningen inte kan hantera kritiken för de vill inte se sig som några högervridare”. Hängde ni med? Grundfelet Gröning gör är att upphöja sina egna hjärnspöken till reella problem. Och eftersom sannolikt ganska få tror att det svenska EU-medlemskapet haft någon nämnvärd inverkan på den socialdemokratiska politiken så lär nog partiledningen fortsätta med att inte ”hantera kritiken”.

    Nu blev jag så där trött igen...

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Skärp dig, Lotta Gröning!"

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (03 april, 2007 21:07) : 

    Väl talat, Jonas!

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2007 08:27) : 

    Åsikter! ÄNTLIGEN! Bra Jonas, det är i inlägg som detta du är som bäst! Mera sånt. Sen stör det ju inte heller att du har helt rätt. Gröning är en idiot och det är helt oförståeligt att AB låter henne hållas.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 april, 2007 10:07) : 

    Claes, tack!

    "Erika", jag tror jag nu börjar förstå vad du menar med din ständigt återkommande kritik (framlagd under en mängd lättgenomskådade alias - varför är det f ö så svårt för dig att stå för vad du tycker?). För dig tycks "åsikter" vara synonymt med hårda ord. Det är, lindrigt sagt, en ganska enfaldig uppfattning. De flesta av mina läsare förefaller märka nyanserna i mina ordval och uppfattar vad jag tycker, utan att jag behöver ta till storsläggan. I ditt fall tycks det dock krävas verbala kräkanfall, som i fallet med detta inlägg om Lotta Gröning, för att du ska förstå.

    För övrigt tycker jag inte att Lotta Gröning är en idiot. Däremot håller jag ytterst sällan med henne, och jag tycker att hon resonerar väldigt dåligt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2007 11:06) : 

    Visst har Lotta rätt! Titta bara på alla högersossar med Göran Färm i spetsen som befunnit sig i denna lobbyismens och marknadsekonomismens högborg. Högersossen Persson talade på slutet, efter EMU-omröstningen, bara med EU-adeln i Bryssel! Oss sossegräsrötter bevärdigade han inte mned en min, gubbfan!

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 april, 2007 11:16) : 

    Nej men se, Bengt Nilsson gör comeback i kommentarsfältet. Det var ett tag sedan sist. Och i klassisk stil också.

    Låt oss börja med det du skriver om Göran Färm; är problemet att han är Europaparlamentariker? Är det det som gör honom till "högersosse"? Gäller det då även för t ex Anna Hedh, eller tidigare s-parlamentarker som Sören Wibe?

    Och sedan till Göran Persson; menar du på fullt allvar att Persson inte talade med "sossegräsrötter" efter EMU-omröstningen? Då lyssnade du nog ytterst dåligt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2007 23:55) : 

    Som kvinna är jag inte alltid så intresserad av "analys".För mig räcker det att förstå vad LG menar.
    I resten av EU finns med största sannolikhet en större problematik med klass och kön än vi har här i Sverige och den tanken gör också mig så trött så trött..

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 april, 2007 11:01) : 

    Karin, det där begrep jag inte alls. Vad menar du med "analys" om inte just att försöka förstå? Själv tror jag inte att mäns och kvinnors hjärnor fungerar särskilt olika.

    Att det på många håll i EU råder större klasskillnader och större ojämlikhet mellan män och kvinnor än det gör i Sverige är väl tämligen välkänt. Men det gör då inte mig trött, utan snarare mer angelägen om att Sverige som aktiv EU-medlem ska driva på för förändring.

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (05 april, 2007 11:03) : 

    Bra rutet. Det är inte bara hennes EU motstånd som är beklämmande, hela debattsidan i Aftonbladet har gått ner sig. Från att ha varit en arena med pondus, så är den på sin höjd bara en arena, men långt ifrån varje dag.

    Det bästa med att Lotta G började på Aftonbladet, är att hon slutade på Norrländskan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 april, 2007 16:05) : 

    Ok du begrep mig inte alls. Mäns och kvinnors hjärnor har vissa olikheter. Bl.a. har kvinnor och rätta mig om jag har fel en del homosexuella män bredare hjärnbalk än genomsnittsmannen alltså med största möjliga sannolikhet fler förbindelser mellan hjärnhalvorna. Man kan förstå på en mängd olika sätt allt från logiskt till intuitivt. Tack och lov drar vi heller inte likadana slutsatser av det vi tror oss förstå. Hade varit trist. Lika trist som den personförföljelse av LG som visas tecken på i kommentarerna. Det finns gott om manliga bloggare att läsa för er som inte gillar LG. Är det kriminellt att inte behaga män?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 april, 2007 18:06) : 

    Behaga män? Menar du allvar? Tror du verkligen att mina och andras motvilja mot Lotta Grönings irrgångar i den politiska debatten har något med hennes kön att göra? Jag kan inte svara för andra, men jag kan lova dig att i mitt fall så är det inte så.

     

    Blogger itsweden skrev... (09 april, 2007 00:05) : 

    Jonas, hur ser du på att Margot Wallström och Fredrik Reinfeldt skrev någon sorts hyllning till EU på 50-årsdagen i DN? Dom skrev artikeln tillsammans och jag anser att den var klämkäckt nyliberal.
    Jag anser att EU är extremt mycket höger och förmodligen kommer att vara den direkta orsaken till nästa storkrig i Europa. Man kan se likheter med USA där stora skillnader i synsättet mellan nord och syd skapade ett mycket blodigt inbördeskrig. Skillnaderna inom EU är ännu större trots all centralstyrning.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 april, 2007 10:17) : 

    z999, jag uppfattade inte artikeln som det minsta nyliberal. För övrigt så är ju de flesta s k nyliberaler i svensk politik motståndare till EU, då de anser att "politiker" får för mycket makt.

    Jag har i övrigt inga synpunkter på att en svensk EU-kommissionär skriver en debattartikel ihop med landets statsminister - oavsett partifärg - om varför EU-samarbetet är bra.

    Det samarbete vi i dag kallar EU ser jag dessutom snarare som en garant för att Europa ska förskonas från krig. Genom nära ekonomiskt och politiskt samarbete skapas band mellan länder och folk. Därför är jag för EU.

     

    kommentera